ပထမပိုင္းႏွင့္ဒုတိယပိုင္းအား ဖတ္လိုလွ်င္ ပထမပိုင္း... ဒုတိယပိုင္း... ကို ႏွိပ္ပါ။ သို႕မဟုတ္ပါက ယခုလင့္ခ္၏ ေနာက္ဆံုး part-3 အား part-1 (သို႕) part-2 ဟု အစားထိုး၍ ဖတ္ရႈ႕ႏိုင္ပါသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူတစ္ေယာက္၏ ဦးေႏွာက္ႏွင့္ ေတြးေခၚပံုသည္ အျခားတစ္ဦးႏွင့္ လံုးဝ မတူႏိုင္ေခ်။ အေၾကာင္းမွာ- လူသားသည္ ဝဟီ၏ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပမႈ႕ကင္းေသာ ဦးေႏွာက္အား လြတ္လပ္ေသာ ဦးေႏွာက္ (သို႕မဟုတ္) အေတြးအေခၚ လြတ္လပ္မႈ႕ဟု မွတ္ယူၾက၏။ သို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕တြင္ လူသားသည္ မိစာၦစိတ္ရိုင္းႏွင့္ မေကာင္းေသာ တပ္မက္မႈ႕တုိ႕၏ ေက်းကၽြန္ျဖစ္သြားေလသည္။ ဤသည္ အယုတ္ညံ့ဆံုးေသာ၊ အေသးသိမ္ဆံုးေသာ ကၽြန္ျဖစ္ျခင္းပင္။
ထို႕ေၾကာင့္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္၏ ေဝါဟာရတြင္ ဤကဲ့သို႕ေသာ ဦးေႏွာက္၊အေတြးအေခၚအား "ဟဝါ" هوى passion ဟု သံုးႏႈံးေဖာ္ျပ၏။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္တြင္ လာရွိသည္မွာ-
စင္စစ္ေသာ္ကား အကယ္၍သာအမွန္တရားသည္(အလႅာဟ္္ အရွင္ျမတ္သည္) ၎တို႔၏အလုိဆႏၵ မ်ားကို လိုက္နာခဲ့ပါလွ်င္၊ မိုးေကာင္းကင္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ပထ၀ီေျမသည္လည္း ေကာင္း၊ ယင္းမိုး ေကာင္းကင္မ်ားႏွင့္ပထ၀ီေျမ၌ ရွိသူတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ အမွန္ပင္ ပ်က္စီးသြားခဲ့ၾကမည္သာ။
Legal Theory စာအုပ္ပါ အခန္းက႑တစ္ခု၌ Philosopher ဒႆနိကေဗဒပညာရွင္မ်ား၏ အုပ္စုတစ္ခုအား ေဖာ္ျပထား၏။ ထိုအုပ္စု၏ ကိုယ္က်င့္တရားပိုင္းဆုိင္ရာ ေတြးေခၚပံုအား Cognitvist Theory ဟု လူသိမ်ားေလသည္။ ထို အေတြးအေခၚႏွင့္ စပ္လ်င္း၍ အလြန္ေက်ာ္ၾကားေသာ ဝါရင့္သဘာရင့္ ဥပေဒပညာရွင္ၾကီး Dr. Friedman က မိမိစာအုပ္ Legal Theory တြင္ ေအာက္ပါအတုိင္း ေရးသားေဖာ္ျပထား၏။
“Reason is and ought only to be the slave of the passions and can never pretend to any other office than to serve and obey them”
ဆိုလိုသည္မွာ- ဦးေႏွာက္၏ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈ႕သည္ မိစာၦစိတ္၊ တပ္မက္စိတ္တို႕၏ ေက်းကၽြန္သာ ျဖစ္ေပသည္။ စဥ္းစားဥာဏ္သည္ လူ႕စိတ္ရိုင္း၏ ေနာက္လိုက္ကၽြန္သာလွ်င္ ျဖစ္ထိုက္ေပသည္။ ၎အဖို႕ လူ႕တပ္မက္စိတ္၏ ကၽြန္ျဖစ္ျခင္း၊ စိတ္၏ အမိန္႕နာခံျခင္းမွအပ အျခား လုပ္ႏိုင္ဖြယ္ဟူ၍ အလ်င္းမရွိေပ။
ဤ အေတြးအေခၚမွ ရရွိလာေသာ ရလဒ္အား Dr. Friedman ၏ စာလံုးမ်ားတြင္ ရႈ႕စားပါေလ။
“Every thing else but also words like ‘good’, ‘bad’, ‘ought’, ‘worthy’ are purely emotive, and there cannot be such thing as ethical or moral science”
ဆိုလိုသည္မွာ- ေကာင္းျခင္း၊ ဆိုးျခင္း၏ ပံုေဖာ္သတ္မွတ္မႈ႕၊ လုပ္သင့္သည္၊ လုပ္ရန္ ထိုက္တန္သည္ဟူေသာ စာလံုးတုိ႕သည္ စိတ္၏ ခံစားမႈ႕ သက္သက္သာ ျဖစ္ေပသည္။ ထို႕အျပင္ ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာ ပညာေဗဒ ဟူ၍ ေလာကတြင္ မရွိႏိုင္ေပ။
ဤစဥ္းစားေတြးေခၚပံုသည္ ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာ အေတြးအေခၚ၏ အေျခခံ အုတ္ျမစ္အတြက္ မည္မွ်ပင္ မွားေနပါေစ၊ မေကာင္းေသာအရာ ျဖစ္ေနပါေစ ဘာသာမဲ့ဝါဒ၏ ေတြးေခၚပံုအား အလြန္မွန္ကန္စြာ၊ တိတိက်က် ဖြင့္ဆိုျပသလိုက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ အမွန္ပင္ ဤ "ေလာကတြင္ ကိုယ္က်င့္တရားဆုိင္ရာ မည္သည့္အရာမွ မရွိ" ဟူေသာ စကားသည္ ဘာသာမဲ့ဝါဒီ တစ္ဦးအေနႏွင့္ ဦးေႏွာက္၏ ေနာက္လိုက္ျခင္းျဖင့္ မုခ်ရမည့္ ရလဒ္ပင္ ျဖစ္၏။ ထိုမွလြဲ၍ အျခား ရထုိက္တန္ရာ မရွိေပ။ ထို႕အျပင္ လူသား၏ ေျပာဆို၊ လုပ္ကိုင္ပံုတို႕အေပၚ မိမိစိတ္ရိုင္း၏ ျပင္းျပေတာင္းဆိုမႈ႕မ်ားသာ အစိုးရမည္ျဖစ္၏။
ေသခ်ာသည္မွာ- ဘာသာမဲ့ဝါဒ၏ ေတြးေခၚပံုႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရားတုိ႕သည္ မည္သို႕မွ တစ္ထပ္တည္းက်ႏိုင္မည္ မဟုတ္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သစ္လြင္မႈ႕အားႏွစ္ျခိဳက္ျခင္း၊ ေခတ္ေနာက္လိုက္ျခင္း၏ ဇတ္ခံုေပၚတြင္ လူသားသည္ လုပ္ရပ္တစ္ခုအား မေကာင္းေသာအရာဟု သိလင့္ကစား မျဖစ္မေန က်င့္သံုးေနရသည့္ အေျခအေနမ်ားလည္း ရွိေန၏။ ထိုသို႕ က်င့္သံုးေနရျခင္းမွာ ဘာသာမဲ့ဝါဒ၏ ေတြးေခၚပံုအရ ထိုလုပ္ရပ္အား ျငင္းပယ္ရန္ အေထာက္အထားမရွိေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏။
ယေန႕ ဤကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေနာက္တုိင္း အေတြးအေခၚ ပညာရွင္မ်ား စဥ္းစားရင္း ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မဲ့လာကာ ေခါင္းကိုက္ေနၾကရသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္အနည္းငယ္တြင္ ျဗိတိန္ႏိုင္ငံ၏ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္၌ အတည္ျပဳေပးခဲ့ေသာ လိင္တူဆက္ဆံျခင္းအား ႏို္င္ငံတြင္းရွိ မ်ားစြာေသာ အေတြးေခၚ ပညာရွင္မ်ား လက္မခံခဲ့ေပ။ ေကာင္းသည္ဟုလည္း မသတ္မွတ္ခဲ့ၾက။ သို႕ေသာ္ မျငင္းပယ္ႏိုင္ပဲ လက္ခံခဲ့ၾကရသည့္ အဓိက အေၾကာင္းမွာ- ေခတ္ႏွင့္အညီေနထုိင္ျခင္းဟူေသာ အယူဝါဒတြင္ မည္သည့္ မေကာင္းမႈ႕ပင္ ျဖစ္ေစ လူအမ်ားက်င့္သံုးလာျပီး ေရပန္းစားလာပါက ဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳခ်က္ေပးရျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဤကိစၥမ်ားအား ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းေနေသာ Wolfender Committee ၏ စကားမ်ားမွာ အဘယ္မွ် သံေဝဂ ယူထိုက္ပါဘိနည္း။
“Unless a deliberate attempt is made by society acting through the agency of the law to equate this fear of crime with that of sin, there Must remain a realm of private morality and immorality which in brief and crude terms is not the law’s business.”
ဆိုလိုသည္မွာ- ဥပေဒေဘာင္အတြင္း ေနထိုင္လွ်က္ရွိေသာ လူ႕ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုမွ ရာဇဝတ္မႈ႕အား ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းႏွင့္ ဘုရားပညက္ေတာ္ မလိုက္နာမႈ႕အား ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းကို တစ္ေျပးညီ ျဖစ္ေစရန္ အေလးအနက္ စဥ္းစားသံုးသပ္ကာ မၾကိဳးစားသမွ် ကာလပတ္လံုး ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ စာရိတၱ ယုတ္ညံ့ျခင္း တို႕၏ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ႕ က်န္ရွိေနဦးမည္ ျဖစ္၏။ ဤ(ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ျခင္းႏွင့္ စာရိတၱ ယုတ္ညံ့ျခင္းတို႕)သည္ တိုေတာင္းေသာ အႏွစ္ခ်ဳပ္ စကားလံုးမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ဥပေဒေဘာင္အတြင္းမွ မဟုတ္ေပ။ (တနည္းအားျဖင့္ ဥပေဒျဖင့္ လုပ္ယူႏိုင္ေသာ အရာမ်ား မဟုတ္ေပ။)
စကားခ်ပ္။ ။ ထို႕ေၾကာင့္ လူတုိ႕ထံတြင္ ယုတ္ညံ့ေသာ ကိုယ္က်င့္တရားမ်ား ျဖစ္လင့္ကစား ေတာင္းဆိုမႈ႕ ရွိလာပါက ဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳေပးရမည္သာ ျဖစ္သည္။ စာရႈ႕သူ စဥ္းစားၾကည့္ပါေလ... ဤစကားသည္ မည္မွ် ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းေေနပါသနည္း။ ထို႕ေၾကာင့္ပင္ အေနာက္ႏိုင္ငံသားတုိ႕၏ အက်င့္စာရိတၱမွာ တိရိစာၦန္မ်ားထက္ပင္ ဆိုးရြားေနရသည္။ သို႕ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႕မွာကား အေနာက္တုိင္း ယဥ္ေက်းမႈ႕ကို အထင္ၾကီးကာ ရွရီအသ္တရားေတာ္လာ အရာမ်ားအား ဦးေႏွာက္တြင္ ခ်ိန္တြယ္ေနၾကသည္။ ေခတ္ႏွင့္အညီ ေနထိုင္ေရးအတြက္ သာသနာအား ကစားစရာ အရုပ္သဖြယ္ ျပဳမူေနၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ သံေဝဂယူထိုက္သည္မွာ ဦးေႏွာက္အား အသာေပးကာ ခ်ိန္ခြင္သဖြယ္ အသံုးျပဳလာပါက ဘာသာမဲ့ဝါဒီမ်ားနည္းတူ မေကာင္းမႈ႕ ဟူသေရြ႕ကို က်င့္သံုးဖြယ္ သတ္မွတ္လာေပမည္။ သို႕ျဖစ္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕၏ အစၥလာမ္သာသနာဟူသည္ က်န္ရွိေနပါဦးမည္ေလာ။ အိုအရွင္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္တကြ မြတ္စ္လင္မ္မ်ားအားလံုးအား ဤအျဖစ္ဆိုးမ်ားမွ ထိန္းသိမ္းေပးသနားမူပါ။ အာမီးန္
စင္စစ္ေသာ္ကား အကယ္၍ ေကာင္းျခင္း၊ဆိုးျခင္းတုိ႕အား ပိုင္းျခား၊သတ္မွန္ရန္ စဥ္းစားေတြးေခၚျခင္းသာလွ်င္ အကဲျဖတ္ဆံုးျဖတ္ေပးသူ အျဖစ္ တင္ေျမွာက္ခံရပါက လူသားသည္ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုလံုး ဒုကၡေရာက္ေစႏုိင္ေသာ ေခတ္သစ္ဓေလ့တစ္ခုအား ဟန္႕တားေပးႏိုင္မည့္ မည္သည့္ မွတ္ေက်ာက္ကိုမဆို ဖယ္ရွားပစ္လိမ့္မည္။ သို႕သာမက ဝဟီျဖင့္ သိရေသာ ေကာင္းျခင္း၊ဆိုးျခင္း စံညႊန္းသည္လည္း စဥ္းစားဥာဏ္၏ ေနာက္လိုက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရေပလိမ့္မည္။
အင္န္ရွာအလႅာဟ္ ဆက္လက္ တင္ျပပါဦးမည္။ ေစာင့္ေမွ်ာ္ ဖတ္ရႈ႕ေပးပါရန္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္အား စာဖတ္သူတုိ႕၏ ေတာင္းဆု ဒိုအာမ်ားတြင္ အထူးသတိရေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။
ဘရွီရြလႅာဟ္ ဖာရိုကီ
..........................................................................................................................................................
အခ်ဳပ္အားျဖင့္
သစ္လြင္မႈ႕ႏွစ္ျခိဳက္ျခင္း၏ နိယာမတြင္ အေကာင္း၊အဆိုး ေဝခြဲဆံုးျဖတ္သည့္
အလုပ္အား ဦးေႏွာက္တစ္ခုတည္းသို႕ တာဝန္ေပးျခင္းျဖင့္ တစ္ဖက္တြင္ လူသား၏
ရွင္သန္ေနထိုင္မႈ႕ဆိုင္ရာ အခ်က္တစ္ခ်က္ပင္ အေကာင္းပကတိအတုိင္း
က်န္ရွိမေနႏိုင္ေတာ့ေပ။ အျခားတစ္ဖက္တြင္လည္း ဆန္႕က်င္ဖီလာျဖစ္ေနေသာ
ေတြးျမင္သံုးသပ္ပံုတို႕၏ ဝဂၤပါမွ ရံုးထြက္ႏိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူတစ္ေယာက္၏ ဦးေႏွာက္ႏွင့္ ေတြးေခၚပံုသည္ အျခားတစ္ဦးႏွင့္ လံုးဝ မတူႏိုင္ေခ်။ အေၾကာင္းမွာ- လူသားသည္ ဝဟီ၏ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပမႈ႕ကင္းေသာ ဦးေႏွာက္အား လြတ္လပ္ေသာ ဦးေႏွာက္ (သို႕မဟုတ္) အေတြးအေခၚ လြတ္လပ္မႈ႕ဟု မွတ္ယူၾက၏။ သို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕တြင္ လူသားသည္ မိစာၦစိတ္ရိုင္းႏွင့္ မေကာင္းေသာ တပ္မက္မႈ႕တုိ႕၏ ေက်းကၽြန္ျဖစ္သြားေလသည္။ ဤသည္ အယုတ္ညံ့ဆံုးေသာ၊ အေသးသိမ္ဆံုးေသာ ကၽြန္ျဖစ္ျခင္းပင္။
ထို႕ေၾကာင့္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္၏ ေဝါဟာရတြင္ ဤကဲ့သို႕ေသာ ဦးေႏွာက္၊အေတြးအေခၚအား "ဟဝါ" هوى passion ဟု သံုးႏႈံးေဖာ္ျပ၏။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္တြင္ လာရွိသည္မွာ-
စင္စစ္ေသာ္ကား အကယ္၍သာအမွန္တရားသည္(အလႅာဟ္္ အရွင္ျမတ္သည္) ၎တို႔၏အလုိဆႏၵ မ်ားကို လိုက္နာခဲ့ပါလွ်င္၊ မိုးေကာင္းကင္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ပထ၀ီေျမသည္လည္း ေကာင္း၊ ယင္းမိုး ေကာင္းကင္မ်ားႏွင့္ပထ၀ီေျမ၌ ရွိသူတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ အမွန္ပင္ ပ်က္စီးသြားခဲ့ၾကမည္သာ။
Legal Theory စာအုပ္ပါ အခန္းက႑တစ္ခု၌ Philosopher ဒႆနိကေဗဒပညာရွင္မ်ား၏ အုပ္စုတစ္ခုအား ေဖာ္ျပထား၏။ ထိုအုပ္စု၏ ကိုယ္က်င့္တရားပိုင္းဆုိင္ရာ ေတြးေခၚပံုအား Cognitvist Theory ဟု လူသိမ်ားေလသည္။ ထို အေတြးအေခၚႏွင့္ စပ္လ်င္း၍ အလြန္ေက်ာ္ၾကားေသာ ဝါရင့္သဘာရင့္ ဥပေဒပညာရွင္ၾကီး Dr. Friedman က မိမိစာအုပ္ Legal Theory တြင္ ေအာက္ပါအတုိင္း ေရးသားေဖာ္ျပထား၏။
“Reason is and ought only to be the slave of the passions and can never pretend to any other office than to serve and obey them”
ဆိုလိုသည္မွာ- ဦးေႏွာက္၏ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈ႕သည္ မိစာၦစိတ္၊ တပ္မက္စိတ္တို႕၏ ေက်းကၽြန္သာ ျဖစ္ေပသည္။ စဥ္းစားဥာဏ္သည္ လူ႕စိတ္ရိုင္း၏ ေနာက္လိုက္ကၽြန္သာလွ်င္ ျဖစ္ထိုက္ေပသည္။ ၎အဖို႕ လူ႕တပ္မက္စိတ္၏ ကၽြန္ျဖစ္ျခင္း၊ စိတ္၏ အမိန္႕နာခံျခင္းမွအပ အျခား လုပ္ႏိုင္ဖြယ္ဟူ၍ အလ်င္းမရွိေပ။
ဤ အေတြးအေခၚမွ ရရွိလာေသာ ရလဒ္အား Dr. Friedman ၏ စာလံုးမ်ားတြင္ ရႈ႕စားပါေလ။
“Every thing else but also words like ‘good’, ‘bad’, ‘ought’, ‘worthy’ are purely emotive, and there cannot be such thing as ethical or moral science”
ဆိုလိုသည္မွာ- ေကာင္းျခင္း၊ ဆိုးျခင္း၏ ပံုေဖာ္သတ္မွတ္မႈ႕၊ လုပ္သင့္သည္၊ လုပ္ရန္ ထိုက္တန္သည္ဟူေသာ စာလံုးတုိ႕သည္ စိတ္၏ ခံစားမႈ႕ သက္သက္သာ ျဖစ္ေပသည္။ ထို႕အျပင္ ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာ ပညာေဗဒ ဟူ၍ ေလာကတြင္ မရွိႏိုင္ေပ။
ဤစဥ္းစားေတြးေခၚပံုသည္ ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာ အေတြးအေခၚ၏ အေျခခံ အုတ္ျမစ္အတြက္ မည္မွ်ပင္ မွားေနပါေစ၊ မေကာင္းေသာအရာ ျဖစ္ေနပါေစ ဘာသာမဲ့ဝါဒ၏ ေတြးေခၚပံုအား အလြန္မွန္ကန္စြာ၊ တိတိက်က် ဖြင့္ဆိုျပသလိုက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ အမွန္ပင္ ဤ "ေလာကတြင္ ကိုယ္က်င့္တရားဆုိင္ရာ မည္သည့္အရာမွ မရွိ" ဟူေသာ စကားသည္ ဘာသာမဲ့ဝါဒီ တစ္ဦးအေနႏွင့္ ဦးေႏွာက္၏ ေနာက္လိုက္ျခင္းျဖင့္ မုခ်ရမည့္ ရလဒ္ပင္ ျဖစ္၏။ ထိုမွလြဲ၍ အျခား ရထုိက္တန္ရာ မရွိေပ။ ထို႕အျပင္ လူသား၏ ေျပာဆို၊ လုပ္ကိုင္ပံုတို႕အေပၚ မိမိစိတ္ရိုင္း၏ ျပင္းျပေတာင္းဆိုမႈ႕မ်ားသာ အစိုးရမည္ျဖစ္၏။
ေသခ်ာသည္မွာ- ဘာသာမဲ့ဝါဒ၏ ေတြးေခၚပံုႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရားတုိ႕သည္ မည္သို႕မွ တစ္ထပ္တည္းက်ႏိုင္မည္ မဟုတ္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သစ္လြင္မႈ႕အားႏွစ္ျခိဳက္ျခင္း၊ ေခတ္ေနာက္လိုက္ျခင္း၏ ဇတ္ခံုေပၚတြင္ လူသားသည္ လုပ္ရပ္တစ္ခုအား မေကာင္းေသာအရာဟု သိလင့္ကစား မျဖစ္မေန က်င့္သံုးေနရသည့္ အေျခအေနမ်ားလည္း ရွိေန၏။ ထိုသို႕ က်င့္သံုးေနရျခင္းမွာ ဘာသာမဲ့ဝါဒ၏ ေတြးေခၚပံုအရ ထိုလုပ္ရပ္အား ျငင္းပယ္ရန္ အေထာက္အထားမရွိေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏။
ယေန႕ ဤကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေနာက္တုိင္း အေတြးအေခၚ ပညာရွင္မ်ား စဥ္းစားရင္း ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မဲ့လာကာ ေခါင္းကိုက္ေနၾကရသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္အနည္းငယ္တြင္ ျဗိတိန္ႏိုင္ငံ၏ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္၌ အတည္ျပဳေပးခဲ့ေသာ လိင္တူဆက္ဆံျခင္းအား ႏို္င္ငံတြင္းရွိ မ်ားစြာေသာ အေတြးေခၚ ပညာရွင္မ်ား လက္မခံခဲ့ေပ။ ေကာင္းသည္ဟုလည္း မသတ္မွတ္ခဲ့ၾက။ သို႕ေသာ္ မျငင္းပယ္ႏိုင္ပဲ လက္ခံခဲ့ၾကရသည့္ အဓိက အေၾကာင္းမွာ- ေခတ္ႏွင့္အညီေနထုိင္ျခင္းဟူေသာ အယူဝါဒတြင္ မည္သည့္ မေကာင္းမႈ႕ပင္ ျဖစ္ေစ လူအမ်ားက်င့္သံုးလာျပီး ေရပန္းစားလာပါက ဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳခ်က္ေပးရျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဤကိစၥမ်ားအား ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းေနေသာ Wolfender Committee ၏ စကားမ်ားမွာ အဘယ္မွ် သံေဝဂ ယူထိုက္ပါဘိနည္း။
“Unless a deliberate attempt is made by society acting through the agency of the law to equate this fear of crime with that of sin, there Must remain a realm of private morality and immorality which in brief and crude terms is not the law’s business.”
ဆိုလိုသည္မွာ- ဥပေဒေဘာင္အတြင္း ေနထိုင္လွ်က္ရွိေသာ လူ႕ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုမွ ရာဇဝတ္မႈ႕အား ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းႏွင့္ ဘုရားပညက္ေတာ္ မလိုက္နာမႈ႕အား ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းကို တစ္ေျပးညီ ျဖစ္ေစရန္ အေလးအနက္ စဥ္းစားသံုးသပ္ကာ မၾကိဳးစားသမွ် ကာလပတ္လံုး ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ စာရိတၱ ယုတ္ညံ့ျခင္း တို႕၏ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ႕ က်န္ရွိေနဦးမည္ ျဖစ္၏။ ဤ(ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ျခင္းႏွင့္ စာရိတၱ ယုတ္ညံ့ျခင္းတို႕)သည္ တိုေတာင္းေသာ အႏွစ္ခ်ဳပ္ စကားလံုးမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ဥပေဒေဘာင္အတြင္းမွ မဟုတ္ေပ။ (တနည္းအားျဖင့္ ဥပေဒျဖင့္ လုပ္ယူႏိုင္ေသာ အရာမ်ား မဟုတ္ေပ။)
စကားခ်ပ္။ ။ ထို႕ေၾကာင့္ လူတုိ႕ထံတြင္ ယုတ္ညံ့ေသာ ကိုယ္က်င့္တရားမ်ား ျဖစ္လင့္ကစား ေတာင္းဆိုမႈ႕ ရွိလာပါက ဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳေပးရမည္သာ ျဖစ္သည္။ စာရႈ႕သူ စဥ္းစားၾကည့္ပါေလ... ဤစကားသည္ မည္မွ် ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းေေနပါသနည္း။ ထို႕ေၾကာင့္ပင္ အေနာက္ႏိုင္ငံသားတုိ႕၏ အက်င့္စာရိတၱမွာ တိရိစာၦန္မ်ားထက္ပင္ ဆိုးရြားေနရသည္။ သို႕ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႕မွာကား အေနာက္တုိင္း ယဥ္ေက်းမႈ႕ကို အထင္ၾကီးကာ ရွရီအသ္တရားေတာ္လာ အရာမ်ားအား ဦးေႏွာက္တြင္ ခ်ိန္တြယ္ေနၾကသည္။ ေခတ္ႏွင့္အညီ ေနထိုင္ေရးအတြက္ သာသနာအား ကစားစရာ အရုပ္သဖြယ္ ျပဳမူေနၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ သံေဝဂယူထိုက္သည္မွာ ဦးေႏွာက္အား အသာေပးကာ ခ်ိန္ခြင္သဖြယ္ အသံုးျပဳလာပါက ဘာသာမဲ့ဝါဒီမ်ားနည္းတူ မေကာင္းမႈ႕ ဟူသေရြ႕ကို က်င့္သံုးဖြယ္ သတ္မွတ္လာေပမည္။ သို႕ျဖစ္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕၏ အစၥလာမ္သာသနာဟူသည္ က်န္ရွိေနပါဦးမည္ေလာ။ အိုအရွင္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္တကြ မြတ္စ္လင္မ္မ်ားအားလံုးအား ဤအျဖစ္ဆိုးမ်ားမွ ထိန္းသိမ္းေပးသနားမူပါ။ အာမီးန္
စင္စစ္ေသာ္ကား အကယ္၍ ေကာင္းျခင္း၊ဆိုးျခင္းတုိ႕အား ပိုင္းျခား၊သတ္မွန္ရန္ စဥ္းစားေတြးေခၚျခင္းသာလွ်င္ အကဲျဖတ္ဆံုးျဖတ္ေပးသူ အျဖစ္ တင္ေျမွာက္ခံရပါက လူသားသည္ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုလံုး ဒုကၡေရာက္ေစႏုိင္ေသာ ေခတ္သစ္ဓေလ့တစ္ခုအား ဟန္႕တားေပးႏိုင္မည့္ မည္သည့္ မွတ္ေက်ာက္ကိုမဆို ဖယ္ရွားပစ္လိမ့္မည္။ သို႕သာမက ဝဟီျဖင့္ သိရေသာ ေကာင္းျခင္း၊ဆိုးျခင္း စံညႊန္းသည္လည္း စဥ္းစားဥာဏ္၏ ေနာက္လိုက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရေပလိမ့္မည္။
အင္န္ရွာအလႅာဟ္ ဆက္လက္ တင္ျပပါဦးမည္။ ေစာင့္ေမွ်ာ္ ဖတ္ရႈ႕ေပးပါရန္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္အား စာဖတ္သူတုိ႕၏ ေတာင္းဆု ဒိုအာမ်ားတြင္ အထူးသတိရေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။
ဘရွီရြလႅာဟ္ ဖာရိုကီ
Post a Comment