အသိေပးျခင္း
က
Home » » ရိုဇာႏွင့္ဖိဒ္ယာ

ရိုဇာႏွင့္ဖိဒ္ယာ


အစၥလာမ္သာသနာသည္ ေခတ္ကာလတိုင္း၊ ေနရာေဒသတိုင္း၊ လူ႕အတန္းစားအစံု၊ ၾကီးရြယ္ငယ္ရြယ္ အရြယ္ေပါင္းစံု က်င့္သံုးႏိုင္ေသာ တစ္ခုတည္းေသာ သာသနာပင္ျဖစ္သည္။ ထိုသာသနာေတာ္အား လိုက္စားလိုသူတိုင္းတြင္ ေနရာအလိုက္၊ ပံုသ႑ာန္အလိုက္ အမိန္႕ပညတ္ခ်က္တို႕အား သီးျခားစြာလည္း ထားရွိထားေပသည္။ အစၥလာမ္၏ ျပိးျပည့္စံုမႈ႕ကား စာဖြဲ႕မႏိုင္ တင္စားမကုန္ျဖစ္၇မည္မ်ာ အမွန္ပင္။ ကေလာင္မ်ား ကုန္၊ မွင္မ်ားခမ္းသြားလွ်င္လည္း အစၥလာမ္၏ ျပီးျပည့္စံုမႈ႕ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ စာစီႏိုင္မည္မဟုတ္။ ကမာၻတဝွမ္းရွိ စာေပအႏုပညာရွင္မ်ား စုေပါင္း၍ တင္ဆက္ႏိုင္မည္လည္း မဟုတ္။ မည္သုိ႕ပင္ျဖစ္ေစ အစၥလာမ္၏ ျပီးျပည့္စံုမႈ႕အား ေဖာ္က်ဴးသည့္အေနႏွင့္ တစိတ္တေဒသအား ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕၏ ထိုင္ဝိုင္းေလးတြင္ တင္ျပေပးလိုက္ရပါသည္။
ကၽြန္ေတာ္မ်ား ျမန္မာအိုလမာ သာသနာ့ပညာရွင္မ်ား ထိုင္ဝုိင္းေလးတြင္ အသက္ရြယ္ၾကီးရင့္ျပီး အိုမင္းမစြမ္းျဖစ္ေနသူမ်ားလည္း ပါဝင္ေပလိမ့္မည္။ ထို႕အျပင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ ထိုင္ဝိုင္းေလးတြင္ လာေရာက္ပညာစည္းပူးေနၾကသူမ်ား၏ မိသားစုဝင္မ်ားတြင္ ဘိုးဘြားမ်ား သို႕မဟုတ္ ရုိဇာမေစာင့္ထိန္းႏိုင္ေသာ အိပ္ယာထက္တြင္သာ ဘဝသက္တမ္းအား ကုန္ဆံုးေနရေသာ ေရာဂါသည္မ်ားလည္း မုခ်ရွိေပလိမ့္မည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ အစၥလာမ့္ဥပေဒ၏ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ရတနာတို႕အနက္ ဖိဒ္ယဟ္အမည္ရွိ လည္ဆြဲေလးတစ္ခုအေၾကာင္း မိတ္ဆက္ေပးလိုက္ပါသည္။ ထိုလည္ဆြဲေလးအား ထိုက္တန္သူမ်ား ဆြဲႏိုင္ေစရန္ ရည္ရြယ္၍ အစၥလာမ့္အမိန္႕ေတာ္ တစ္ခုအား ပို႕ခ်ေပးလိုက္ပါသည္။
ဖိဒ္ယဟ္ဟူသည္မွာ- အရဗီေဝါဟာရအရ အစားေပးျခင္း၊ ဖမ္းဆီးခံရသူအား အေႏွာင္အဖြဲ႕မွ လြတ္ေျမာက္ေစရန္ သတ္မွတ္ထားေသာ အရာတစ္ခုခုအား ေပးေဆာင္ျခင္း၊ ေလ်ာ့နည္းမႈ႕ တစ္စံုတစ္ရာအတြက္ အစားထိုး ျဖည့္စည္းျခင္း စသည့္ အဓိပၸါယ္တြင္ သ့ုးစြဲေလ့ရွိသည္။ အစၥလာမ့္တရားျမတ္တြင္မူ အိဗာဒသ္ျပဳရာတြင္ မိမိဖက္မွ ေလ်ာ့နည္းမႈ႕ ျဖစ္ေပၚသည့္အတြက္ ျဖည့္စည္းျခင္းကို ေခၚဆိုေပသည္။
ဖိဒ္ယဟ္၏ သမိုင္းအက်ဥ္း- ျမတ္နဗီ(ဆြ)သည္ ေရႊျမိဳ႕ေတာ္မဒီနဟ္သို႕ ဟိဂ်္ရသ္ျပဳျပီးေနာက္ တစ္လလွ်င္ သံုးရက္၊ ထို႕ေနာက္ အာရႈရဟ္ေန႕တြင္ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းေတာ္မူခဲ့သည္။ ထို႕ေနာက္ ျမင့္ျမတ္ေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ဤ (အို-မုအ္မင္န္ ယံုၾကည္ျခင္းသဒၵါတရား ရွိၾကကုန္ေသာသူအေပါင္းတို႔၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ အသင္တို႔ထက္အလ်င္ရွိခဲ့ၾကေသာ သူတို႔အေပၚ၀ယ္ ဥပုသ္ သီတင္းေဆာက္တည္ရန္ ပညတ္ေတာ္ကို ျပ႒ာန္းေတာ္မူ သကဲ့သို႔ပင္ အသင္တို႔အေပၚ၌လည္း ဥပုသ္သီတင္းေဆာက္ တည္ရန္ အမိန္႔ေတာ္ကို ျပ႒ာန္းအတည္ျပဳေတာ္မူခဲ့ေလၿပီ။ သို႔ (ဥပုသ္သီတင္း ေဆာက္တည္) မွသာလွ်င္ အသင္တို႔သည္ ျပစ္မႈ ဒုစ႐ိုက္တို႔မွ ၾကဥ္ေရွာင္သူမ်ား ျဖစ္တန္ၾကရာ၏။ (အသင္တို႔ ဆြိယာမ္ဥပုသ္သီတင္း ေဆာက္တည္ ၾကရမည့္ေန႔ရက္မ်ားကား) ေရတြက္ထားေသာ (အနည္းငယ္ မွ်ေသာ) ေန႔ရက္မ်ားပင္တည္း။ သို႔ရာတြင္ အသင္တို႔အနက္မွ တဦးတေယာက္ေသာ သူသည္ ေ၀ဒနာစြဲကပ္၍ မက်န္းမာ ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေစ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ခရီးထြက္ လ်က္ရွိေန ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ (ဥပုသ္သီလ မေဆာက္တည္ ႏိုင္ဘဲ ပ်က္ကြက္ခဲ့ပါလွ်င္) ထိုသူ႔အေပၚ၌ အျခား ေသာေန႔ ရက္မ်ားကို တြက္စစ္၍ ျဖည့္စြက္(ေဆာက္တည္)ရန္ တာ၀န္ရွိ ေပသည္။ တဖန္ အၾကင္သူတို႔ သည္ ခဲယဥ္းစြာ သီလေဆာက္ တည္ၾကရပါမူ ယင္းသူတို႔သည္ (ထိုပ်က္ကြက္ေသာ ေန႔ရက္ မ်ား)အစား (တစ္ရက္လွ်င္)သူဆင္းရဲတဦးကို (ထမင္းတစ္ရက္ စာ) ေကြၽးေမြးၾကရမည္။ သို႔ရာတြင္ အၾကင္သူသည္ မိမိစိတ္ ေစတနာ အေလ်ာက္တစ္စံုတစ္ခုေသာ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ကို ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ရွိေသာ္ ယင္းသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းကား ထိုသူ၏အဖို႔ အရာ ပို၍ပင္ေကာင္း ျမတ္ေပသည္။ သို႔(ခြင့္ျပဳခ်က္ရွိ) ေသာ္ ျငားလည္း အကယ္စင္စစ္ အသင္တို႔သည္(ဥပုသ္သီလေဆာက္ တည္ျခင္း၏ အက်ိဳးအာနိသင္တို႔ကို ေကာင္းမြန္စြာ) သိနား လည္သူမ်ား ျဖစ္ၾကပါလွ်င္ အသင္တို႔အဖို႔အရာ ဥပုသ္သီလ ေဆာက္ တည္ျခင္းသည္သာလွ်င္ ပို၍ေကာင္းျမတ္(ေသာအမႈ) ပင္ ျဖစ္ေပသတည္း။) ဟူေသာ အာယသ္ေတာ္မ်ားအား ခ်ေပးေတာ္မူေသာအခါ လျမတ္ရမဇန္၏ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းေတာ္မူခဲ့သည္။ အရဗ္တို႕သည္ ထုိေခတ္အခါ၌ စည္းစိမ္ရစ္မူးေနၾကျပီး ဥပေဒအမိန္႕ေတာ္ႏွင့္ ကင္းေဝးစြာ ရွိေနခဲ့ၾက၏။ ထို႕အတူ ေသးငယ္လွေသာ တာဝန္သည္လည္း ၎တုိ႕အဖို႕ ၾကီးေလးသည့္တာဝန္ပမာျဖစ္ေနခဲ့၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ရိုဇာ၏ အမိန္႕ေတာ္အား ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ရာသီဦးတြင္ မြတ္စ္လင္မ္တုိ႕အား ေရြးခ်ယ္ခြင့္ ေပးထားခဲ့ေလသည္။ ရိုဇာဥပုသ္ ေစာင့္ထိန္းလိုပါက ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ျပီး မေစာင့္လုိပါက ဖိဒ္ယဟ္ေပးႏိုင္ေပသည္။ ဤသည္ ဖိဒ္ယဟ္၏ သမိုင္းအစပင္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႕ေနာက္ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းျခင္းႏွင့္ မြတ္စ္လင္မ္တုိ႕ ရင္းႏွီးလာေသာအခါ ျမင့္ျမတ္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္သည္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္မေပးေတာ့ပဲ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းျခင္းကိုသာ ဖရ္ဇ္တာဝန္တစ္ရပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ျပဌာန္းေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ သုိ႕ေသာ္ ထိုသုိ႕ ျပဌာန္းရာတြင္ သက္ညွာမႈ႕တစ္ခုအေနျဖင့္ အသက္ရြယ္ၾကီးရင့္သူမ်ားႏွင့္ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေသာ ေရာဂါသည္မ်ားအဖို႕ ဖိဒ္ယဟ္ေပးေဆာင္ျခင္းျဖင့္ တာဝန္ေက်ေစေတာ္မူခဲ့သည္။ ဤသို႕ျဖင့္ ဖိဒ္ယဟ္သည္ ယေန႕တိုင္ ရွိေနခဲ့ေတာ့ေလသည္။
ဖိဒ္ယဟ္ေပးျခင္းျဖင့္ တာဝန္ခ်ႏိုင္ေသာသူမ်ား-
၁။ လြန္မင္းစြာ အသက္ရြယ္ၾကီးရင့္ေနျပီး ရိုဇာထားရန္ အားအင္မရွိေသာသူမ်ား
၂။ ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းရန္ မက္ကင္းေနရွာေသာ ေဝဒနာသည္မ်ား
၎တုိ႕သည္ ရိုဇာမေစာင့္ထိန္းပဲ ဖိဒ္ယဟ္ေပးေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။
ဖိဒ္ယဟ္စားထိုက္သူမွာ- ဇကားစားထိုက္သူမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ဖသာဝါ ဟင္န္ဒီယဟ္က်မ္း တြဲ ၁ စာမ်က္ႏွာ- ၂၀၇
ဖိဒ္ယဟ္ေပးေဆာင္ရမည့္ပံုစံမွာ-
ရိုဇာတစ္ရက္တိုင္းအတြက္ ဆင္းရဲႏြမး္ပါးသူတစ္ဦးအား ဖိသြ္ရဟ္ေပးေဆာင္ရမည့္အတိုင္းအတာအား ေပးေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ဖသာဝါ ဟင္န္ဒီယဟ္က်မ္း တြဲ ၁ စာမ်က္ႏွာ- ၂၀၇ (ဖိသြ္ရာေၾကးေငြအား စံုစမ္း၍ ေပးေဆာင္ၾကပါရန္။ )
အကယ္၍ ေဖာ္ျပပါ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမဟုတ္ေသာသူ (ဥပမာ- ခရိးသည္ႏွင့္ သာမာန္ေရာဂါသည္) တို႕သည္ ကဇြာျဖည့္ ေဆာက္တည္ရမည္သာျဖစ္သည္။ မိမိတို႕၏ ဘဝသက္တမ္းတြင္ ကဇြာမျပဳပဲ ဖိဒ္ယဟ္ေပးေဆာင္ျခင္းျဖင့္ တာဝန္ေက်ေစျခင္း မျပဳႏိုင္ေပ။ သို႕ေသာ္ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္တြင္ မိမိလြတ္ခဲ့ေသာ ရိုဇာမ်ားႏွင့္ ပတ္သတ္၍ က်န္ရစ္သူမိသားစုအား ဖိဒ္ယဟ္ေပးေပးရန္ ဝစီယသ္မွာတမ္းျခင္း ျပဳလုပ္မည္ျဖစ္သည္။ ရွာမီက်မ္း တြဲ ၂ စာမ်က္ႏွာ- ၄၂၃
ဖိဒ္ယဟ္ေပးေဆာင္ရာတြင္ သိသင့္ေသာအခ်က္မ်ား-
(၁) အကယ္၍ သူဆင္းရဲတစ္ဦးအား ႏွစ္၇က္စာ ဖိဒ္ယဟ္ေပးသည္ျဖစ္ေစ၊ လြတ္ခဲ့သမွ်ေသာ ရိုဇာတို႕၏ ဖိဒ္ယဟ္ကိုေပးသည္ျဖစ္ေစ၊ ရိုဇာတစ္၇က္၏ ဖိဒ္ယဟ္အား သူဆင္းရဲမ်ားအား အနည္းငယ္စီ ေပးသည္ျဖစ္ေစ ပံုစံအားလံုး ပိုင္ေပသည္။ ရွာမီက်မ္း တြဲ၂ စာမ်က္ႏွာ- ၄၂၇
(၂) ဖိဒ္ယဟ္ေပးေဆာင္ရာတြင္ လျမတ္ရမဇန္၏ အစတြင္ တစ္လလံုးအတြက္ ၾကိဳေပးသည္ျဖစ္ေစ၊ လျမတ္ရမဇန္၏ အဆံုးတြင္ တစ္လလံုးအတြက္ ေပးသည္ျဖစ္ေစ၊ လာမည့္ေန႕အတြက္ ညတြင္ တစ္၇က္ခ်င္းေပးသည္ ျဖစ္ေစ ပံုစံအားလံုး ပိုင္ေပသည္။ ရွာမီက်မ္း တြဲ၂ စာမ်က္ႏွာ-၄၂၇
မွတ္ခ်က္။         ။ အကယ္၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ မိမိသက္တမ္းတြင္ ရိုဇာမေစာင့္ထိန္းႏိုင္ေတာ့ပါဟု ယံုၾကည္ကာ ဖိဒ္ယဟ္မ်ား ေပးေဆာင္ခဲ့၏။ အရွင္ျမတ္၏ သနားဂရုဏာ၊ အရွင္ျမတ္၏ စြမ္းအားၾကီးမႈ႕ေၾကာင့္ အားအင္မ်ားျဖစ္ေပၚလာကာ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ေပးခဲ့သမွ်ေသာ ဖိဒ္ယဟ္တုိ႕သည္ ရိုဇာအတြက္ အက်ံဳးမဝင္ေတာ့ပဲ ထိုသူ႕အဖို႕ ကဇြာသာလွ်င္ တာဝန္ထိုက္မည္ျဖစ္သည္။ ၎သူေပးခဲ့ေသာ ဖိဒ္ယဟ္မ်ားအတြက္ သီးသန္႕ကုသိုလ္ရရွိမည္ျဖ္စသည္။ ဖသာဝါ ဟင္န္ဒီယဟ္ တြဲ၁ စာမ်က္ႏွာ- ၂၀၇
ဖိဒ္ယဟ္ေပးရန္ ဝစီြယသ္မွာတမ္းခဲ့လွ်င္-
အကယ္၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ ေနာက္ဆ့ုးအခ်ိန္၌ မိမိ၏ ရုိဇာမ်ားႏွင့္ပတ္သတ္၍ ဖိဒ္ယဟ္ေပးရန္ ဝစြီယသ္မွာတမ္းမႈ႕ ျပဳခဲ့၏။ သို႕ျဖစ္ပါမူ အေမြးစားအေမြခံတို႕သည္ ဦးစြာပထမ ၎ဝစြီယသ္ျပဳသူ၏ ကဖန္ႏွင့္ ဇာပနကိစၥမ်ားအတြက္ ကုန္ၾကေငြ၊ အေၾကြးမ်ားရွိရင္ အေၾကြးပိုက္ဆံအားဖယ္ျပီး က်န္ရွိ ပိုင္ဆိုင္မႈ႕အား သံုးပံုပံုကာ တစ္ပံုမွ ဖိဒ္ယဟ္ေပးေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ မေလာက္ခဲ့ပါမူ က်န္ႏွစ္ပံုမွ ေပးေဆာင္ရန္ တာဝန္မရွိေပ။
မွတ္ခ်က္။         ။ အေမြစားအေမြခံတစ္ဥိးဦးသည္ မိမိ၏ ဆႏၵျဖင့္ မိမိရပိုင္ခြင့္မွ ေပးလိုက္မည္ဆိုပါက (အင္န္ရွာအလႅာဟ္) တာဝန္ေက်သြားမည္ျဖစ္သည္။ ရွရ္ဟြသ္ သန္ဝီးရ္က်မ္း တြဲ ၂ စာမ်က္ႏွာ- ၁၈၈။ ရွာမီက်မ္း တြဲ ၂ စာမ်က္ႏွာ- ၄၂၃
ဘရွီးေလး
ေမျမိဳ႕
Share this article :

Post a Comment

 
က | |
ကက ၂၀၁၁. Basheerullah Farooqi - ၂၀-၁၁-၂၀၁၁
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger