အသိေပးျခင္း
က
Home » » ရိုဇာမထားခြင့္(သို႕) ဖ်က္ခြင့္ရွိေသာအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား

ရိုဇာမထားခြင့္(သို႕) ဖ်က္ခြင့္ရွိေသာအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား


မ်ားစြာေသာသူတုိ႕သည္ ရိုဇာထားျပီးေနာက္ တရားေတာ္က ခြင့္ျပဳထားေသာ အခ်က္အလက္တို႕အား ေကာင္းစြာမသိရွိၾကပဲ ရိုဇာဖ်က္ျခင္းအား ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ထုိသုိ႕ျပဳလုပ္ၾကျခင္းမွာ ဧကန္စင္စစ္ ရိုဇာအား တန္ဖိုးမထားျခင္းသာ ျဖစ္သကဲ့သို႕ သာသနာအား စိတ္အလိုလိုက္ျခင္းျဖင့္ ေရာင္းခ်လို္က္သကဲ့သလုိ ျဖစ္၏။ ထို႕အျပင္ အခ်ိဳ႕အေျခအေနမ်ားတြင္ ထိုသို႕ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ ကဇြာတင္မက ကဖ္ဖာရဟ္ပါ ေပးရမည့္အေျခအေနမ်ားသို႕ ဆိုက္ေရာက္ရ၏။ ဤသို႕ျဖင့္ မ်ားစြာေသာသူတုိ႕မွာ စိတ္ရႈပ္ေထြးမႈ႕မ်ား ျဖစ္လာရျပီး မိမိဘာသာေရးအားနည္းမႈ႕ကို မျမင္၊ အစၥလာမ္သာသနာ၏ လမ္းစဥ္အား ခက္ခဲသည့္လမ္းစဥ္ဟူ​၍ မွတ္ယူသြားၾက၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ထိုင္ဝိုင္းတြင္ ေခတၱခဏ အခ်ိန္ေပးသူမ်ားအား ထိုကဲ့သုိ႕ မျဖစ္ေစရန္၊ ဘာသာေရးစာေပမ်ား ရွားပါးမႈ႕ကို တြန္းလွန္ရန္၊ အရွင္ျမတ္၏ ေက်နပ္မႈ႕အား ရွာေဖြယူရင္း ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားအား စုစည္းတင္ျပေပးလိုက္ပါသည္။
ရိုဇာမထားရန္ သို႕မဟုတ္ ဖ်က္ရန္ တရားေတာ္ဖက္မွ ခြင့္ျပဳေပးထားေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားမွာ-
၁။ ေရာဂါ
ေရာဂါႏွင့္ပတ္သတ္၍ အနည္းငယ္ ရွင္းျပန္၇န္လိုအပ္လာေသာေၾကာင့္ တင္ျပေပးလုိက္ပါသည္။
(က) အသက္အႏၱရာယ္အား ဆိုးရိမ္ရေသာ္
(ခ) ကိုယ္ခႏၶာအစိတ္ပိုင္းတစ္ခု ပ်က္ဆီးသြားမည္ကို ဆိုးရိမ္ရေသာ္
(ဂ) ေရာဂါအသစ္ျဖစ္လာမည္ကို ဆိုးရိမ္ရေသာ္
(ဃ) ရွိေနသည့္ေရာဂါ တိုးလာမည္ကို ဆိုးရိမ္ရေသာ္
(င) ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းရန္ အခ်ိန္က်န္႕ၾကာမည္ကို ဆိုးရိမ္ရေသာ္ (ရွာမီက်မ္း အတြဲ ၂ စာမ်က္ႏွာ-၁၃)
မွတ္ခ်က္။             ။ မိမိစိတ္တြင္ ထင္သည့္အထင္ျဖင့္ ေဖာ္ျပပါအခ်က္တို႕အား ခြင့္ျပဳထားသည္ဟု မမွတ္ယူရေပ။ ထိုသုိ႕ခြင့္ျပဳခ်က္ရရန္မွာ- ဘာသာေရးရွိျပီး ကၽြမ္းက်င္ေသာ မြတ္စ္လင္မ္ ေဒါက္တာတစ္ဦးဦး၏ ေျပာဆိုမႈ႕အားသာ အတည္မွတ္ယူ၍ ရိုဇာမထားပဲ ေနရမည္။  မြတ္စ္လင္မ္ေဒါက္တာ မဟုတ္ပါက ယင္းေဒါက္တာ၏ စကားတစ္ခြန္းတည္းျဖင့္ ရိုဇာမထားပဲေနျခင္း၊ ရိုဇာဖ်က္ျခင္းအား မျပဳသင့္ေပ။ အကယ္၍ စည္းကမ္းခ်က္ႏွင့္ညီေသာ ေဒါက္တာတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ ေျပာဆိုျခင္းလည္းမဟုတ္၊ မိမိအေတြ႕အၾကံဳအရသာ ရိုဇာဖ်က္ခဲ့ပါက အျပစ္က်ဴးလြန္သူျဖစ္ကာ ကဖ္ရာရဟ္ မထိုက္ေသာ္လည္း ရိုဇာအား ျပန္ေစာင့္ရမည္ျဖစ္သည္။
(ရဒ္ဒြလ္မို႕ဟ္သားရ္က်မ္း တြဲ ၂၊ စာမ်က္ႏွာ- ၄၄၂။ ဖသာဝါဟင္န္ဒီယဟ္ တြဲ ၁၊ စာမ်က္ႏွာ ၂၀၇ႏွင့္ အျခားက်မ္းမ်ားမွေကာက္ႏႈတ္တင္ျပပါသည္။)
၂။ ခရီးသြားျခင္း
၄၈မိုင္ႏွင့္အထက္ခရီးသြားပါမူ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းမႈ႕မျပဳပဲ ေနလိုက ေနႏိုင္ေပသည္။ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းျခင္းျဖင့္ မည္သို႕မွ ဒုကၡမေ၇ာက္ႏိုင္ပါက ရိုဇာေစာင့္ထိန္းရန္ မြတ္စ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ မေစာင့္ထိန္းပဲ ေနာက္မွ ကဇြာျဖည့္ပါက လျမတ္၇မဇန္၏ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား ရမည္မဟုတ္ေပ။ တာဝန္သာလွ်င္ က်သြးမည္ျဖစ္သည္။ ခရီး၏ ၾကမ္းတမ္းမႈ႕ေၾကာင့္ ရိုဇာထားလွွ်င္ အသက္အႏၱရယ္ ပ်က္ဆီးဆံုးရႈံးမႈ႕တစ္စံုတစ္ရာႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရမည္ဟု အထင္မ်ားလွ်င္ ရိုဇာမေစာင့္ရန္ ဝါဂ်စ္ဗ္ျဖစ္သည္။
၃။ အတင္းအၾကပ္ေစခိုင္းခံရျခင္း
ေရာဂါသည္ သို႕မဟုတ္ ခရီးသည္အား လျမတ္ရမဇန္၏ ရိုဇာမဖ်က္လွ်င္ သတ္မည္ဟု အတင္းၾကပ္ျပဳေစခိုင္းခ့ဲေသာ္ ရိုဇာဖ်က္ပစ္ရန္ ဝါဂ်စ္ဗ္ျဖစ္သြားမည္။ အကယ္၍ မဖ်က္ပဲ အသတ္ခံခဲ့ပါက ထုိသူသည္ အျပစ္က်ဴးလြန္သူျဖစ္ရေပမည္။ သုိ႕ေသာ္ အကယ္၍ ခရိးသည္မဟုတ္ေသာသူ(မိမိရပ္ရြာတြင္ေနသည္ျဖစ္ေစ၊ ေန၇ာတစ္ခု၌ ၁၅ႏွင့္အထက္ ေနမည္ဟု နီယသ္ျပဳထားသည္ျဖစ္ေစ) ႏွင့္ က်န္းမာေ၇းေကာင္းသူအား တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ ထိုသို႕ အတင္းၾကပ္ျပဳေစခိုင္းခဲ့ေသာ္ ရိုဇာမဖ်က္ျခင္းသည္ အမြန္ျမတ္ဆ့ုးျဖစ္ျပိး၊ ရုိဇာဖ်က္ခ်လိုက္ပါကလည္း ပိုင္ေပသည္။
၄၊၅။ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ျဖစ္ျခင္း၊ ႏို႕တိုက္မိခင္ျဖစ္ျခင္း
ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ အမ်ိဳးသမီးႏွင့္ ႏို႕တိုက္မိခင္(ကေလးမိခင္ျဖစ္ေစ၊ ႏို႕ထိန္းသည္ျဖစ္ေစ) တို႕သည္ မိမိႏွင့္ပတ္သတ္၍လည္းေကာင္း၊ ကေလးႏွင့္ ပတ္သတ္၍လည္းေကာင္း ဆံုးရႈံးနစ္နာ၇မည္ သို႕မဟုတ္ ေသေၾကပ်က္စီးရမည္ကို ဆိုး၇ိမ္ရပါက ရုိဇာမထားပဲေနခြင့္ရွိေပသည္။ ထို႕အတူ ထားေနေသာ ရိုဇာအား ဖ်က္ခ်ခြင့္လည္း ရွိေပသည္။ ၎တို႕ႏွစ္ဦးအေပၚ ကဇြာသာလွ်င္တာဝန္ရွိမည္ ျဖစ္သည္။
၆၊၇။ ဆာေလာင္ျခင္း၊ ေရငတ္ျခင္း။
ဗိုက္ဆာလြန္ျခင္း၊ ေရငတ္လြန္ျခင္းေၾကာင့္ အသက္အႏၱရာယ္ဆိုးရိမ္ရလွ်င္ ရိုဇာဖ်က္ခ်ပိုင္ခြင့္ရွိသည္။
မွတ္ခ်က္။          ။ (က) လူတစ္ေယာက္အား အလုပ္ၾကမ္းတစ္ခု အတင္းအၾကပ္ ခိုင္းေစခံ၇သည္။ ထိုသူ၏ အလုပ္ဒဏ္ေၾကာင့္ ေရငတ္လြန္ကာ သို႕မဟုတ္ ဗိုက္ဆာလြန္ကာ ရိုဇာဖ်က္ရမည့္ အေျခေနသို႕ ေရာက္လာပါက ထိုသူ႕အတြက္ ရိုဇာဖ်က္ခ်ျခင္း ပိုင္ေပသည္။ ထို႕အတူ အစကတည္းမွ မထားျခင္းသည္လည္း ပိုင္ေပသည္။ ကဇြာသာလွ်င္ တာဝန္ထိုက္မည္။
                        (ခ) တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ အတင္းအၾကပ္ေစခိုင္းခံရသည္မဟုတ္ပဲ မိမိစိတ္ႏွင့္မိမိ အလုပ္ၾကမ္းတစ္ခုအား ျပဳလုပ္ျပိးေနာက္ ရိုဇာဖ်က္ခ်ခဲ့ေသာ္ ကဇြာႏွင့္ကဖ္ဖာရဟ္ ႏွစ္ခုလ့ုးတာဝန္ထိုက္ေပမည္။
၈။ ဂ်ီဟားဒ္ျပဳေနရျခင္း။
ရန္သူမ်ားႏွင့္ စစ္တိုက္ရမည့္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ လျမတ္ရမဇန္၌ စစ္တိုက္ရန္ ၁၀၀%ေသခ်ာေနလွ်င္ သို႕မဟုတ္ စစ္မက္ျဖစ္ပြားရန္ ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ားေနျပီး ရိုဇာထားပါက အားအင္ခမ္းေျခာက္မည္ကို ဆိုးရိမ္ရပါက စစ္မျဖစ္မွီ လျမတ္၇မဇန္၏ ရက္မ်ားအား ရိုဇာမထားပဲ ေနခြင့္ရွိ၏။ ထို႕အတူ ထားေနေသာ ရိုဇာအား ဖ်က္ခ်ခြင့္လည္း ရွိသည္။ ဤအခြင့္အေ၇းအား ခရိးသည္စာရင္းတြင္ ဝင္ေနေသာ စစ္သားျဖစ္ေစ၊ မုကီးမ္(ျမို႕၌ေနသူ သို႕မဟုတ္ ေနရာတစ္ခုတြင္ ၁၅ရက္ႏွင့္အထက္ ေနရန္ဆံုးျဖတ္ထားသူ)ျဖစ္ေစ ရႏိုင္ေပသည္။ 
၉။ အိုမင္းရင့္ေရာ္ျခင္း။
အသက္အရြယ္ၾကီးရင့္ျပိး အားအင္ခ်ိနဲ႕ေနေသာ အဖိုးအို၊ အဖြားအိုမ်ားအတြက္ ရိုဇာမေစာင့္ထိန္းႏိုင္ပါက ရိုဇာမထားပဲ ဖိဒ္ယဟ္ေပးလွ်င္ တာဝန္ေက်ေပသည္။ ရိုဇာထားႏိုင္သည္ဟု အထင္ႏွင့္ ရိုဇာထားေနရင္း အခက္ခဲဒုကၡတစ္စံုတစ္ရာ ၾကံဳလာသျဖင့္ ဖ်က္ခ်လိုလွ်င္လည္း ဖ်က္ခ်ႏိုင္ျပီး ဖိဒ္ယဟ္သာေပးရမည္ ျဖစ္သည္။
၁၀၊၁၁။ ဟိုင္းဇ္ႏွင့္နိဖာစ္ (အသြီျဖန္းျခင္းႏွင့္ေမြးျပီးေနာက္ေသြးဆင္းျခင္း)
(က)ဟိုင္းဇ္၊ နိဖာစ္ရက္မ်ားႏွင့္ လျမတ္ရမဇန္၏ရက္မ်ား တိုက္ဆိုင္လာပါက ထုိရက္မ်ား ရိုဇာမထားပဲ ၇မဇန္ျပီးလွ်င္ ကဇြာျပန္ျဖည့္ရမည္ျဖစ္သည္။
(ခ) စဟ္ရီေနာက္ဆံုးခ်ိန္ျပီးမွ ေန႕တဝက္မတိုင္မွီအတြင္း သန္႕သြားခဲ့ပါက ထိုေန႕တြင္ နဖ္လ္ ရီုဇာလည္း ထား၍မပိုင္သကဲ့သို႕၊ ဖရ္ဇ္ ရိုဇာျဖစ္ေသာ ရမဇန္ရိုဇာလည္း ထား၍မပိုင္ေပ။ ၎ေန႕အား ဟိုင္းဇ္လာေသာ နိဖာစ္လာေသာ ၇က္မ်ားတြင္ သတ္မွတ္ကာ ကဇြာျပန္ျဖည့္ရမည္။
(ဂ) ဟိုင္းဇ္လာေနေသာ အမ်ိဳးသမီးသည္ စဟ္ရီေနာက္ဆံုးခ်ိန္မတိုင္မွီ ရိုဇာထားရန္နီယသ္ျပဳလိုက္၏။ ထို႕ေနာက္ စဟ္ရီခ်ိန္မကုန္မွီ သန္႕သြားပါက ၎သူမ၏ ရိုဇာနီယသ္သည္ အထေျမာက္သြားျပီး ရိုဇာေစာင့္ရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။
၁၂။ မူးေမ့ျခင္း၊ သတိလစ္သြားျခင္း
(က) သတိလစ္ေမ့ေမ်ာေနေသာ ရက္မ်ားအားလံုး ကဇြာျပန္ျဖည့္ရမည္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ တစ္လလံုး သတိလစ္ေနပါကလည္း တစ္လလံုး ကဇြာျပန္ျဖည့္ရမည္သာျဖစ္၏။
(ခ) တစ္ရက္ထက္ပို၍ သတိလစ္ေမ့ေမ်ာေနေသာသူသည္ စတင္သတိလစ္သည့္ရက္မွအပ က်န္ရက္မ်ားအား ကဇြာျဖည့္ရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုသုိ႕သတိလစ္ေမ့ေမ်ာျခင္းသည္ ေန႕တြင္ျဖစ္ေစ၊ ညတြင္ျဖစ္ေစ မည္သည့္အခ်ိန္မဆို ေဖာ္ျပပါအမိန္႕တြင္ အက်ံဳးဝင္ေပမည္။
(ဂ) သို႕ေသာ္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖစ္ခဲ့ပါမူ၊ ထုိ႕အျပင္ ၎တို႕သည္ မိမိရိုဇာႏွင့္ ပတ္သတ္၍ နီယသ္လုပ္ခဲ့သည္ မလုပ္ခဲသည္အား တိက်စြာ မသိျဖစ္ေနခဲ့လွ်င္ စတင္သတိေမ့ေမ်ာခဲ့ေသာ ေန႕ကိုပါ ကဇြာေစာင့္ထိန္းရမည္ျဖစ္သည္။ ၎ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ-
        (၁) ေရာဂါသည္
        (၂) ခရီးသည္
        (၃) လျမတ္ရမဇန္၏ ရိုဇာအား တစ္ရက္ပင္မထားဖူးသူ
        (၄) စတင္သတိလစ္ေမ့ေမ်ာသည့္ေန႕တြင္ လည္ေခ်ာင္းတြင္းသို႕ ေဆးထည့္ခံရသူ
အကယ္၍ ထိုစတင္ေမ့ေမ်ာခဲ့ေသာ ေန႕တြင္ ရိုဇာေစာင့္ထိန္းခဲ့သည္ဟု နီယသ္ျပဳေၾကာင္း တိက်စြာသိလွ်င္ ရိုဇာရသြားမည္ျဖစ္ျပီး ထိုရက္အတြက္ ကဇြာျပန္ျဖည့္ရန္ တာဝန္မရွိေတာ့ေပ။ ရိုဇာမထားခ့ဲဟု တိက်စြာသိလွ်င္ ကဇြာထားရမည္ျဖစ္သည္။
၁၃။ ရူးသြပ္ျခင္း
(က) ရမဇန္တစ္လလံုး ေန႕ေရာညပါ ရူးသြပ္ေနသူအေပၚ၌ လျမတ္ရမဇန္၏ ရိုဇာတာဝန္ မရွိေပ။ ထိုသူ႕အဖို႕ လျမတ္ရမဇန္၏ ရိုဇာအား ကဇြာျဖည့္၇န္လည္း တာဝန္မရွိေပ။
(ခ) အကယ္၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ လျမတ္ရမဇန္၏ ပထမညတြင္ အေကာင္းရွိေနျပီး မနက္တြင္ ရူးသြားခဲ့၏။ လျမတ္ရမဇန္တစ္လလံုး ရူးေနခဲ့၏။ သို႕ဆိုလွ်င္ ၎အေပၚတြင္ ကဇြာျဖည့္ရန္ တာဝန္မရွိေပ။
(ဂ) သို႕ေသာ္ လျမတ္ရမဇန္အတြင္း တရက္ရက္တြင္ ေခတၱခဏပင္ျဖစ္လင့္ကစား ေကာင္းမြန္လာခဲ့ပါမူ လြန္ေလခဲ့ေသာ ရက္မ်ားအားလံုးအား ကဇြာျဖည့္ရမည္ျဖစ္သည္။
က်မ္းကိုးစာရင္း
(မတ္စ္အလဟ္တစ္ခုခ်င္းအား ေရးသားရန္ ဆႏၵရွိခဲ့ေသာ္လည္း အခ်ိန္မရေသာေၾကာင့္ စုေပါင္း၍သာ တင္ျပလိုက္ရသည္ကို နားလည္ေပးပါရန္)
၁။ ဇြဗ္ဒသြလ္ ဖိက္ဟ္
၂။ ရွာမီက်မ္း
၃။ ဖသာဝါ ဟင္န္ဒီယဟ္က်မ္း
၄။ ရဒ္ဒြလ္မို႕ဟ္သားရ္က်မ္း
၅။ အလ္ဗဟ္ရြလ္ရာအစ္က္ ႏွင့္ အျခား ဟနဖီဖိကဟ္က်မ္းမ်ား
Share this article :

Post a Comment

 
က | |
ကက ၂၀၁၁. Basheerullah Farooqi - ၂၀-၁၁-၂၀၁၁
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger