بسم الله الرحمن الرحيم
လူသားတုိ႕သည္ ကမာၻေျမမ်က္ႏွာျပင္ေပၚ၌ ေနထိုင္သြားလာ၊က်က္စားေနၾကေသာ သတၱဝါမ်ား အားလံုးထက္ ျမင့္ျမတ္သည္မွာ လူတိုင္းသိရွိျပိး ျဖစ္ၾကမည္။ ထို႕အျပင္ အျခား သတၱဝါမ်ားႏ်င့ ္မတူပဲ သြားလာေနထိုင္ပံု၊ စည္းကမ္း၊ဥပေဒတို႕ျဖင့္ ေနထိုင္တတ္ျခင္းမွာလည္း လူတို႕၏ ထူးျခားေသာ ဝိေသသတစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။ ကမာၻဦးအခ်ိန္မွစ၍ ယေန႕ထိတိုင္ လူသားႏွစ္ဦးရွိလွ်င္ တစ္ဦးမွာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ျပီး၊ က်န္တစ္ဦးမွာ ေနာက္လိုက္ျဖစ္ေလ့ရွိသည္။ ခရီးသြား အုပ္စုတြင္လည္း လမ္းျပေခါင္းေဆာင္ ရွိတတ္သည္။ မိသားစုတြင္လည္း အိမ္ေထာင္ဦးစီး ရွိ၏။ ရပ္ကြက္တြင္ ရပ္ကြက္လူၾကီး၊ ရြာတြင္ သူၾကီး စသည္ျဖင့္ ရွိတတ္၏။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ တင္ျပရေသာ္ လူသားတို႕သည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံလူတန္းစား ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးကြဲေနေပသည္။ တဖန္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတုိင္းတြင္ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိၾကရာ တစ္ဥိးအုပ္ခ်ဳပ္ပံုႏွင့္ တစ္ဦးအုပ္ခ်ဳပ္ပံုမွာ မတူညီပဲ ကြဲျပားေနေလ့ရွိတတ္သည္။ အခ်ဳိ႕မွာ ေကာင္းကင္က်က်မ္းအတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ၾကျပီး၊ အခ်ိဳ႕မွာ လူသားတုိ႕ ေရးသားထားေသာ ဥပေဒက်မ္းမ်ားအတုိင္း ႏိုင္ငံေရးဇတ္ခံုေပၚတြင္ ကေနၾကသည္။
မြဖ္သီ သကီအြတ္စ္မာနီဆားဗ္ အမိန္႕ရွိသည္။ ႏိုင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕စနစ္ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ ပထမဆံုးက်မ္း ျပဳစုခဲ့သူမွာ أفلاطون (Plato) ပေလတို ျဖစ္သည္။ ပေလတိုသည္ سقراط (Socrates) ဆိုကေရးတီး၏ တပည့္ျဖစ္ျပီး ပညာသင္ေနစဥ္ မိမိဆရာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္ဆိုင္ရာ အေတြးေခၚတို႕အား အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးေလ့ရွိခဲ့သည္။ ထို႕ေနာက္ မိမိဆရာထံမွ သင္ၾကားနာယူ ခဲ့ေသာ အေတြးအေခၚ၊ အယူဝါဒမ်ားအား က်မ္းတစ္ေစာင္အသြင္ ေရးသားျပဳစုခဲ့သည္။ ထိုစာအုပ္မွာ Republic အမည္ျဖင့္ (အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္) ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေလသည္။ ပထမဥိးဆံုး ေရးသား ခဲ့ေသာ စာအုပ္ဟု ေျပာစမတ္ျပဳၾကျခင္းမွာ ပေလတိုသည္ တမန္ေတာ္အီစာ မေမြးဖြားမီွ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀ နီးပါးခန္႕တြင္ ေပါက္ဖြားလာေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ၎၏ စာအုပ္အား ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္၌ ပထမဆံုးျပဳစုခဲ့ေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္အျဖစ္ သမိုင္းတြင္ ေရပန္းစားေတာ့ေလသည္။
ထို႕ေနာက္ ပေလတို၏ တပည့္ျဖစ္သူ Aristotle က စာအုပ္တစ္အုပ္ ေရးသားခဲ့ရာ Politics အမည္ျဖင့္ (အဂၤလိပ္ ဘာသာျပန္) ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေလသည္။ ထိုစာအုပ္မွာ ဆရာျဖစ္သူ ပေလတို၏ စာအုပ္အား စီကာ ပတ္ကံုး ျပန္လည္ေရးသားထားသည့္ စာအုပ္ပင္ ျဖစ္သည္။ ပေလတို၏ စာအုပ္မွာ အစီအစဥ္တက်လည္း မရွိ၊ ဥပမာမ်ားႏွင့္ ျပည့္ေနျပီး အခ်ိဳ႕ေနရာတုိ႕တြင္ လံုးဝ ရွင္းလင္းျပတ္သားမႈ႕ မရွိခဲ့ေပ။ ထို႕အျပင္ ေရးသားပံု၊ ေရးသားနည္းမွာလည္း အျပန္အလွန္စကားေျပာဆိုေနသည့္ ပံုစံသာျဖစ္ခဲ့၏။ ဆုိလိုသည္မွာ- ကၽြန္ေတာ္ တစ္ေနရာသို႕ သြားေနစဥ္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးေတြ႕ခဲ့ရာ ၎က ကၽြႏ္ုပ္အား ဤသို႕ေမးျမန္းခဲ့၏။ ထိုေမးခြန္း၏ အေျဖအား ကၽြႏ္ုပ္ ဤသို႕ ေျဖၾကားခဲ့၏။ ၎ပုဂၢိဳလ္အား ကၽြႏ္ုပ္ ဤသို႕ ေမးျမန္းရာတြင္ ၎က ဤသို႕ ျပန္လည္ ေျဖၾကားခဲ့သည္..... စသည္ျဖင့္ ေရးသားထားေလသည္။
အထက္၌ လူသားတုိ႕ ေရးဆြဲထားေသာ ႏိုင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ က်မ္းၾကီးႏွစ္ေစာင္အေၾကာင္း ဖတ္ရႈ႕ျပီးေနာက္ ယခု လူသားတို႕ မိမိစိတ္ကူးစိတ္တမ္း၊ မိမိ အေတြးအေခၚ၊ အယူဝါဒမ်ားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေသာ နည္းစနစ္မ်ားအေၾကာင္း အတိုခ်ံဳး တင္ျပလွ်င္ အက်ိဳးရွိမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။ ဆက္လက္ဖတ္ရႈ႕ၾကပါစို႕.....။
အေျခခံအားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နည္းစနစ္မ်ားအား ပံုစံ(၃)မ်ိဳးအျဖစ္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ေပသည္။
- ၁။ Monarchy ဘုရင္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္သည့္စနစ္
- ၂။ Aristocracy မ်ိဳးျမင့္၊ မ်ိဳးျမတ္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္သည့္စနစ္
- ၃။ Democracy ျပည္သူ႕အစိုးရ စနစ္
Monarchy
Monarchy (ဘုရင္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္သည့္စနစ္)ဆိုသည္မွာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ ေဒသ တစ္ခုရွိ ျပည္သူ လူထုအား အုပ္ခ်ဳပ္ျပီးး ထိုအုပ္ခ်ဳပ္သူအား ဘုရင္ဟူ၍ ကင္ပြန္းတပ္ေခၚေဝၚၾကသည္။ ဘုရင္ နတ္ရြာစံသြားလွ်င္ သို႕မဟုတ္ ထီးနန္းစြန္႕သြားခဲ့ပါက သားျဖစ္သူ အိမ္ေရွ႕မင္းသားသည္ အလိုအေလ်ာက္ ထီးနန္းအား အေမြဆက္ခံခြင့္ရွိသည္။ ဤအုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ နည္းစနစ္မွာ ကမာၻ႕သမိုင္းတြင္ အခ်ိန္အၾကာျမင့္ဆံုးႏွင့္ ေဒသအမ်ားစုတြင္ ေတြ႕ရေသာ နည္းစနစ္တစ္ခုဟု ေျပာစမတ္ျပဳၾကသည္။ ကမာၻ႕ေဒသ အသီးသီးတြင္ ဘုရင္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕မွာ ေခတ္စားခဲ့ျပီး ေဒသအလိုက္၊ လူမ်ိဳးအလိုက္၊ အခ်ိန္ကာလအလိုက္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ထိုဘုရင္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အား ပံုစံအားျဖင့္ ေလးမ်ိဳးေတြ႕ျမင္ႏိုင္ေပသည္။
၁။ ဘုရင္သည္ မည္သည့္ ဥပေဒ၊က်င့္ထံုးကိုမွ် လိုက္နာရန္ တာဝန္မရွိပဲ ၎၏ ႏႈတ္လွ်ာသည္သာ ဥပေဒျဖစ္သည္။ အမိန္႕ထုတ္ျပန္ရန္အတြက္ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုမွ် တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးရန္ အေရးမၾကီးေပ။ တိုင္ပင္ခဲ့လွ်င္လည္း ဘုရင္၏ အေျမာ္အျမင္ၾကီးမႈ႕ တစ္ခုသာျဖစ္ျပီး၊ မတိုင္ပင္ခဲ့ပါကလည္း မည္သူကမွ် ကန္႕ကြက္ပုိင္ခြင့္ မရွိေပ။ ထို႕အျပင္ အမႈ႕ကိစၥတိုင္းတြင္ ၎၏ စကားတစ္ခြန္းသာလွ်င္ ေနာက္ဆံုးႏွင့္ အတည္ျဖစ္ေပသည္။ ထိုသက္ဦးဆံပိုင္နည္းစနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေသာ ဘုရင္မ်ားအနက္ ဖစ္ရ္ေအာင္န္ (Pharaoh) ႏွင့္ နမ္ရူးဒ္ (Nimrod) တို႕အား လူတိုင္း သိရွိၾကလိမ့္မည္။ ထိုသုိ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုနည္းစနစ္အား Absolute Monarchy ဟုေခၚဆိုၾကသည္။
၂။ ဘုရင္သည္ လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ အာဏာ အျပည့္ရွိေသာ္လည္း အမိန္႕တစ္ခု မထုတ္ျပန္မွီ သို႕မဟုတ္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခု မခ်မွီ တိုင္ပင္ခံအဖြဲ႕ႏွင့္ ေဆြးေႏြးေလ့ရွိသည္။ ၎နည္းစနစ္အား Counseling Monarchy ဟုေခၚဆိုၾကသည္။ ထိုတုိင္ပင္ခံအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွာ ပံုသ႑ာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ရွိေနရာ ၎တို႕၏ နာမည္မ်ားသည္လည္း Council (မင္းတိုင္ပင္ခံအဖြဲ႕) ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ Senate (တိုင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္) ဟူ၍လည္းေကာင္း စသည္ျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိး ရွိၾက၏။သုိေသာ္ ဤနည္းစနစ္တြင္ ရံဖန္ရံခါ ဘုရင္သည္ တုိင္ပင္ခံအဖြဲ႕ႏွင့္ ညွိႏႈိင္းေဆြးေႏြးမႈ႕ျပဳေသာ္လည္း အစည္းအေဝးပြဲ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း မျပဳလုပ္ပါက မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ ကန္႕ကြက္၍မရေပ။ ရံဖန္ရံခါ အစည္းေဝးပြဲ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အား လုိက္နာရန္မွအပ အျခားလမ္း မေရြးခ်ယ္ႏိုင္ေသာ အေျခေနမ်ိဳးမ်ား လည္း ေတြ႕ရတတ္ေပသည္။
၃။ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးႏွင့္ ပတ္သတ္၍ ကၽြႏ္ုပ္တို႕သည္ ၎အား ဘုရင္အျဖစ္လက္ခံပါသည္ဟု ေျပာဆိုယံုျဖင့္ ထိုသူသည္ ဘုရင္ျဖစ္သြားရေပသည္။ ထိုသို႕ ဘုရင္ျဖစ္ျပိးေနာက္တြင္ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ေျပာဆို၊ ညႊန္ၾကားသည့္အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ရ၏။ ၎အား Religious Monarchy ဟုေခၚဆိုၾကသည္။ ဤနည္းစနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာသူ အမ်ားစုမွာ ခရစ္ယွာန္ဘာသာဝင္မ်ားသာ ျဖစ္ခဲ့ၾကျပီး တမန္ေတာ္အီစာ (အ) မိုးေကာင္သို႕ ၾကြျမန္းေတာ္ မူျပီး ႏွစ္ေပါင္း သံုးရာခန္႕မွ စတင္ေခတ္စားခဲ့သည္။ ဤနည္းစနစ္တြင္ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ား ၏ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားသာ အတည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘုရင္မွာ ၾကိဳးစြဲရာ ကေနရေသာ ရုပ္ေသးရုပ္ သဖြယ္ျဖစ္ေနေပေတာ့သည္။ သို႕ေသာ္ ဂူတစ္ဂူတြင္ ျခေသၤ့ႏွစ္ေကာင္ မေအာင္းဟု ဆိုသကဲ့သို႕ ဘုရင္ႏွင့္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တို႕မွာ မိမိလုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာႏွင့္ ပတ္သတ္၍ အျမဲအခ်င္းပြားေနရေတာ့ေပ သည္။
၄။ ဘုရင္သည္ အေျခခံ ဥပေဒက်င့္ထံုး အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ရေသာ နည္းစနစ္ျဖစ္သည္။ ဘုရင္၏ ႏႈတ္မွ ထြက္ေသာအရာတိုင္းသည္ ဥပေဒမျဖစ္ေပ။ ထုိ႕အတူ ဘုရင္၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာသည္လည္း ဥပေဒက်င့္ထံုးအတိုင္းပင္ ျဖစ္ရ၏။ တနည္းအားျဖင့္ ဘုရင္သည္ မိမိစိတ္ႏွစ္သက္ရာအတိုင္း မျပဳလုပ္ႏိုင္ပဲ ဥပေဒအတိုင္းသာျပဳလုပ္ခြင့္ ရွိေပသည္။ ဤနည္းစနစ္အား Constitutional Monarchy ဟုေခၚဆိုၾကသည္။
အထူးသတိျပဳသင့္ေသာ အခ်က္မွာ- ဒီမိုကေရစီမီး ဟုန္းဟုန္ေတာက္ခ်ိန္မွစ၍ ဤဘုရင္စနစ္ေလးမ်ိဳး လံုးအား မေကာင္းရႈ႕ျမင္လာခဲ့ၾကသည္မွာ ယေန႕တိုင္ျဖစ္၏။ ဘုရင္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အား ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕စနစ္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ လူ႕အခြင့္အေရး အျပည့္မေပးေသာ နည္းစနစ္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ စလည္ဆံုး မေကာင္းမႈ႕တုိ႕ႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေသာ အာဏာပိုင္စနစ္ဟူ၍ လည္းေကာင္း စသည္ျဖင့္ ေျပာဆို သတ္မွတ္လာၾကသည္။ ဤတြင္ ဒီမိုကေရစီပိုးကိုက္၍ အနာရွိန္တတ္ေနေသာ မြတ္စ္လင္မ္အခ်ိဳ႕မွာ- အစၥလာမ္ဘာသာတြင္ ဘုရင္စနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕မရွိဟူ၍ စတင္ေၾကြးေက်ာ္ၾကေတာ့ေလသည္။ ဘုရင္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ သမိုင္းရွိ အေၾကာင္းအရာတို႕အား နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ရန္ ၾကိဳးစားၾကေတာ့သည္။ အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ိဳးစံုျပ၍ လည္းေကာင္း၊ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သူအား نعوذ بالله စစ္မွန္ေသာ သာသနာေပၚတြင္ မရွိဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သူ အစားထိုး၍လည္းေကာင္း စသည္ျဖင့္ ေရးသားေျပာဆိုကာ အစၥလာမ့္သမိုင္းမွ ဘုရင္စနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အား ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ ရန္ၾကိဳးစားၾကသည္။
ထိုသို႕ ျပဳလုပ္ၾကျခင္းျဖင့္ အစၥလာမ္သာသနာအား ဘာသာျခားတို႕၏အျမင္တြင္ ေကာင္းမြန္ေသာ နည္းစနစ္မ်ားျဖင့္သာ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ သာသနာျဖစ္သည္ဟု ျမင္ေစလိုၾကသည္။ အမွန္စင္စစ္ ထုိသို႕ ျပဳလုပ္ျခင္းမွာ မိမိကိုယ္မိမိ ရန္သူေရွ႕တြင္ ဒူးေထာက္အညံ့ခံျခင္းသာျဖစ္ျပီး အစၥလာမ့္ သမိုင္းအား ျခစားျခင္းသက္သက္သာ ျဖစ္ေတာ့ေပမည္။အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ တြင္ ျမင့္ျမတ္ေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ကိုယ္တိုင္ သြာလူးသ္အား ဘုရင္အျဖစ္ေစလႊတ္ခ့ဲေတာ္ မူေၾကာင္း၊ ဗနီအစၥရာအီးလ္ မ်ိဳးႏြယ္တို႕အား ေပးကမ္းစြန္႕က်ဲခဲ့ေသာ စည္းစိမ္မ်ား ေရတြက္ေဖာ္ျပရာ တြင္ ဘုရင္မ်ားအျဖစ္ျပဳလုပ္ေပးခဲ့ေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပ ထားသည္။ ထုိ႕အျပင္ ဟဇရသ္ ဒါဝူးဒ္ (အ) ႏွင့္ ဟရဇသ္ ဆိုလိုင္မာန္ (အ) တို႕အား တမန္ေတာ္မ်ား အျဖစ္ေစလႊတ္ခဲ့သည့္အျပင္ ထိုေခတ္ကာလ၏ ဘုရင္မ်ားအျဖစ္ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။
ျမင့္ျမတ္ေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ နဗီတမန္ေတာ္တစ္ပါးပါးအား မေကာင္းေသာ လမ္းစဥ္ကို သင္ၾကားျပသေပးမည္ မဟုတ္။ ထို႕အတူ ခ်ီးျမွင့္ေပးကမ္းရာတြင္လည္း မေကာင္းေသာ အရာတစ္ခုအား ခ်ီးျမွင့္ေပးကမ္းလိမ့္မည္မဟုတ္။ အမွန္စင္စစ္ ဘုရင္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းမွာ မေကာင္းေသာ၊ ယုတ္ညံ့ေသာ၊ ၾကီးႏိုင္ငယ္ညွင္းဝါဒ တစ္ခုမဟုတ္ေပ။ အုပ္ခ်ဳပ္ပံု၊နည္းစနစ္ ကြာျခားသည္ႏွင့္အမွ် အုပ္ခ်ဳပ္သူ ကြာျခားသည္ႏွင့္အမွ် အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ႕တို႕မွာ ကြာဟၾကမည္ သာျဖစ္၏။ ဘုရင္၌ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မည္မွ်ရွိသည္၊ မည္သည့္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သည္သာ အဓိကက်ေသာ အခ်က္ျဖစ္ေပသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕၏ အမည္နာမကို ၾကည့္၍ ေကာင္းျခင္း၊ဆိုးျခင္းအား မသတ္မွတ္ႏိုင္ေပ။ ဘုရင္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သူမ်ားတြင္ တရားမွ်တစြာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသူမ်ား ရွိသကဲ့သုိ႕၊ ၇က္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ ဘုရင္မ်ားလည္း ရွိခဲ့ၾက၏။
အဓိက တင္ျပလိုသည္မွာ- ေခြးေဟာင္တိုင္း ထၾကည့္လွ်င္ အိပ္ေရးပ်က္မည္သာ။ ထို႕အတူ ေခြးေဟာင္၍ လမင္းမိုက္သြားမည္လည္း မဟုတ္။ ထို႕ေၾကာင့္ သံေယာင္လိုက္ ေအာ္ဟစ္ျခင္းမျပဳပဲ နားလည္သင့္ထိုက္ေသာ အရာတုိ႕အား အတြင္းက်က် နားလည္သင့္ေပသည္။ ဒီမိုကေရစီ၏ တိုက္စားမႈ႕ေၾကာင့္ လိုက္ျပိဳေပးေနမည့္အစား ရွိေနသည့္အရာတို႕အား ခေရေစ့တြင္းက် နားလည္ႏိုင္ျခင္းသည္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေပမည္။ (အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ကၽြန္ေတာ္တို႕အားလံုးအား စစ္မွန္ေသာ နားလည္မႈ႕၊ မွန္ကန္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ား ခ်ီးျမွင့္ေပးသနားေတာ္မူပါေစ။)
Aristocracy
Aristocracy (အမ်ိဳးၾကီး၊ျမင့္ျမတ္သူမ်ား အုပ္စိုးျခင္း)ဆိုသည္မွာျပည္သူမ်ားအနက္ ဂုဏ္သေရရွိ ပုဂၢိဳလ္၊ ေငြေၾကးဓနျပည့္စံုသူ၊ သို႕မဟုတ္ မ်ိဳးရိုးျမင့္ျမတ္သူ စသည့္ မ်ိဳးၾကီးျမင့္ျမတ္သူမ်ားသာ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေသာ နည္းစနစ္ျဖစ္သည္။ ဤအုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕နည္းစနစ္အား လက္ခံေသာဝါဒီတို႕၏ အေတြးအေခၚ၊အယူအဆမွာ- တိုင္းျပည္အား အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းသည္ လြယ္ကူေသာကိစၥမဟုတ္။ လူတိုင္းလုပ္ႏိုင္ေသာ အရာမဟုတ္သည့္အျပင္ လူသာမန္မ်ားႏွင့္ လံုးဝ မထိုက္တန္ေပ။ မ်ိဳးရိုးျမင့္ျမတ္၍ ဂုဏ္အသေရရွိေသာသူမ်ားႏွင့္သာ ထိုက္တန္ေလသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ မ်ိဳးရိုးျမင့္ျမတ္၊ ဂုဏ္အသေရရွိျပီး ဓနဥစၥာျပည့္စံုသူမ်ားကိုသာ တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ေပးသင့္ေပသည္။ သို႕ေသာ္ ၎တို႕ထဲတြင္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အာဏာ ထိုက္တန္သူအား သတ္မွတ္ပံုမွာ ကြဲျပားေနေလ့ရွိသည္။ အခ်ိဳ႕က ပညာတတ္ျခငး္ကို လည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳ႕က ဓနဥစၥာရွိျခင္းကို လည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳ႕က ရဲရင့္မႈ႕၊ သူရဲေကာင္းဆန္မႈ႕ကို လည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳ႕က အေျမာ္အျမင္ရွိမႈ႕ကို လည္းေကာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားဟူ၍ သတ္မွတ္ၾကသည္။ မည္သို႕ပင္ ျဖစ္ေစ ၎ဝါဒီတို႕တြင္ တူညီေသာ အျမင္တစ္ခုရွိ၏။ ထိုအျမင္မွာကား တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းဟူသည္ လူတိုင္းႏွင့္ ထိုက္တန္သည္မဟုတ္ပဲ သီးသန္႕ပုဂၢိဳလ္အခ်ိဳ႕ႏွင့္သာ ထိုက္တန္ေပသည္။
ဤအယူဝါဒအား စတင္ခ်ျပ က်င့္သံုးေစခဲ့သူမ်ားမွာ Aristotle ႏွင့္ Plato တို႕ပင္ျဖစ္သည္။ ၎တုိ႕၏ တင္ျပခ်က္မွာ သီးသန္႕ပညာတတ္လူတန္းစားသာလွ်င္ အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း၊ အျခားသူမ်ားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕မွာ လံုးဝမသက္ဆုိင္ေၾကာင္း ျဖစ္သည္။ မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ လက္ေတြ႕က်က် ပီျပင္စြာ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း ပညာတတ္လူတန္းစားမ်ားအား ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ ခြင့္ရွိေသာ အဆင့္အတန္းတစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ပညာတတ္လူတန္းစား အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းသည္ Aristocracy ၏ ပထမပံုစံျဖစ္ေတာ့ေလသည္။
ဒုတိယပံုစံမွာ မ်ိဳးရိုးဂုဏ္ ျမင့္ျမတ္သူမ်ားသာ ျဖစ္ျပီး သားစဥ္ေျမးဆက္ ဆင့္ကဲအုပ္ခ်ဳပ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုသို႕ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုအား Racial Aristocracy ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ဤပံုစံျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံမ်ား တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံသည္လည္း အပါအဝင္ျဖစ္ခဲ့သည္။
တတိယပံုစံမွာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားသာ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ၎ဝါဒီတို႕၏ အယူအဆ၊ အေတြးအေခၚမွာ အမွန္စင္စစ္ စၾကၤာဝဠာၾကီးအား အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္စြမ္းရွိသူမွာ ဖန္ဆင္းရွင္တစ္ပါးတည္း သာ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ကမာၻေလာကတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ရန္လိုလားသူတုိင္းသည္ ထိုဖန္ဆင္းရွင္ ခ်မွတ္ျပသထားေသာ အမိန္႕ ဥပေဒတို႕အား လိုက္နာရန္ အေရးၾကီးေပသည္။ ဤသို႕ျဖင့္ ခရစ္ယွာန္ ဘာသာဝင္တို႕တြင္ ေပ့ါပ္မ်ား ဦးစီး၍ တိုင္းျပည္အား အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုသုိ႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အား Theocracy ဟုေခၚဆိုၾကသည္။ Theocracy ဆိုသည္မွာ ဂရိဘာသာစကားျဖစ္ျပီး Theo ၏ အဓိပၸါယ္မွာ ဘုရားသခင္ျဖစ္သည္။ Cracy ၏ အဓိပၸါယ္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ျဖစ္သည္။ ဆိုလုိသည္မွာ ဘုရားသခင္တစ္ဦးတည္း၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ျဖစ္ေပသည္။ သို႕ေသာ္ ၎ဝါဒီတို႕သည္ Theocracy အား မူရငး္အဓိပၸါယ္တြင္ မသံုးစြဲၾကပဲ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ဟူ၍သာ ေျပာဆို၊သံုးစြဲ ခဲ့ၾကသည္။
အထူး သတိထားသင့္ေသာ အခ်က္မွာ- အထက္၌ Religious Monarchy (ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ လမ္းညႊန္ခ်က္ႏွင့္အညီ ဘုရင္စနစ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕)တြင္ ဘုရင္ႏွင့္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာလုေန၇ာ ေခတ္အဆက္ဆက္၌ ေျဖရွင္း မရေသာ ျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့ေၾကာင္း ဖတ္ရႈ႕ခဲ့ျပိး ျဖစ္သည္။ ထိုက့ဲသို႕ပင္ Theocracy ဝါဒျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္၇ာတါင္လည္း ဘာသာေ၇းေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအၾကား ပဠိပကၡမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ ရာ ေနာက္ဆံုးတြင္ Theocracy အၾကီးအက်ယ္ နာမည္ပ်က္ခဲ့ရ၏။ ထိုသို႕ နာမည္ပ်က္ခဲ့ရသည္ကို ၾကည့္၍ အေတြးအေခၚ အေရာင္ဆိုးခံထားရေသာ မြတ္စ္လင္မ္အခ်ိဳ႕မွာ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ဘာသာေရး ခြဲျခားရန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တို႕အား ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္းသို႕ မဝင္ေရာက္ လာေစရန္လည္းေကာင္း Theocracy အား လံုးဝ ဆန္႕က်င္ကန္႕ကြက္ေနၾကသည္။ ယေန႕ေခတ္တြင္ ရွရီအသ္တရားေတာ္ႏွင့္ အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ အာလင္မ္သာသနာ့ပညာရွင္မ်ားမွ လည္းေကာင္း၊ ဘာသာေရးကိုင္းရႈိငး္သူလူအခ်ိဳ႕မွ လည္းေကာင္း ေတာင္းဆိုလာပါက အဆိုပါ အေနာက္တိုင္းဝါဒပိုး ထိထားေသာ ပညာတတ္အမည္ရ လူတစ္ခ်ဳိ႕ ေရွ႕သုိ႕ထြက္လာကာဒီလူေတြက ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ ဒုကၡေရာက္ေစခဲ့တဲ့ Theocracy ကို က်င့္သံုးေစခ်င္ၾကတာ။ ႏုိင္ငံနဲ႕လူမ်ိဳးကို သနားၾကင္နာမႈ႕မရွိတ့ဲ လမ္းစဥ္ကို ေလွ်ာက္လွမ္းခ်င္ၾကတာ။ ႏိုင္ငံေတာ္ကို တိုးတက္ေအာင္ မလုပ္ခ်င္ပဲ ေခတ္ေနာက္က်ေအာင္ လုပ္ခ်င္ေနၾကတာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕က သမိုင္းစာမ်က္ႏွာေတြကို ေရွ႕ထားျပီး တိုင္းျပည္ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေစဖို႕အတြက္ .........ဝါဒ ..........ဝါဒကို ေရြးခ်ယ္ေနတာ။ Theocracy ဝါဒကို လံုးဝခြင့္မျပဳႏိုင္ပါ။...... စသည္ျဖင့္ ေအာ္ဟစ္ ဆူပူ ေသာင္းၾကမ္းၾကမည္သာျဖစ္၏။
သို႕ေသာ္ ထိုပညာတတ္အမည္ရ ေရႊဥာဏ္ေတာ္စူးေရာက္သူမ်ား မစဥး္စားေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ ရွိေနသည္။ ထိုအခ်က္မွာကား ရွရီအသ္ဥပေဒအတိုင္း က်င့္သံုးျခငး္အား ခရစ္ယွာန္ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ ေပါ့ပ္မ်ား က်င့္သံုးခဲ့ပံုႏွင့္ မည္သုိ႕မွ် မႏိႈင္းယွဥ္ႏိုင္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ Theocracy ေခတ္စားခဲ့ေသာအခ်ိန္ကာလ တစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေပါ့ပ္မ်ားသည္ အမ်ားျပည္သူ အက်ိဳးထက္ မိမိေကာင္းစားေရးအတြက္သာလွ်င္ ေပၚလစီအမ်ိဳးမ်ိဳးထုတ္ကာ က်င့္သံုးခဲ့ၾကသည္။ အမွန္စင္စစ္ ၎ေပ့ါပ္မ်ားသည္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား မဟုတ္ၾကပဲ သာသနာပိုင္မ်ားသာ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ မိမိဘာသာ၊သာသနာတြင္ မရွိေသာ ကိစၥတစ္စံုတစ္ရာအား အမိန္႕ထုတ္ျပန္လုိပါကလည္း ထုတ္ျပန္ခြင့္ရွိၾကသည္။ ရွိေနေသာ တရားေတာ္၏ အမိန္႕ေတာ္မ်ားအား ဆန္႕က်င္၍လည္း ေျပာဆိုခြင့္ရွိသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေျမာက္မ်ားစြာေသာ ေပါ့ပ္တို႕ သည္ တစ္ကုိယ္ရည္ေကာင္းစားေရးကို ေရွးရႈ႕၍ အမ်ားျပည္သူအား ဒုကၡေရာက္ေစမည့္ အမိန္႕မ်ားကိုပင္ ခ်မွတ္ျပဌာန္းခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႕ေသာ လုပ္၇ပ္မ်ား မ်ားျပားလာသည္ႏွင့္အမွ် ျပညသူလူထုတြင္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားအား မုန္းတီးျခင္းမွာ တျဖည္းျဖည္း ၾကီးထြားလာျပီး ထၾကြပုန္ကန္မႈ႕ မ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့ေတာ့ေလသည္။ ဤသို႕ျဖင့္ ေနာင္ေခတ္မ်ားတြင္ Theocracy နာမည္ၾကားယံုႏွင့္ သမိုင္းရွိ ေပါ့ပ္မ်ား၏ လုပ္ရပ္တို႕အား ျပန္လည္ျမင္ေယာင္ကာ ၾကက္သီးထရေတာ့ေလသည္။
အမွန္စင္စစ္ Theocracy ၏ မူရင္းအဓိပၸါယ္ႏွင့္ ျဖစ္ေပၚလာရသည့္ လူ႕အေတြးအေခၚမွာ အလြန္ပင္ မဂၤလာရွိေပသည္။ ေလာကၾကီး၏ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္မွာ ဖန္ဆင္းရွင္တစ္ပါးတည္း၌သာ ရွိသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ တိုင္းျပည္တစ္ခုအား အုပ္စုိးမင္းမူလုိပါက ထုိအရွင္၏ အမိန္႕ေတာ္မ်ားႏွင့္အညီ အုပ္ခ်ဳပ္သင့္ေပသည္။ ရာထူးအား အလြဲသံုးစားျပဳခဲ့ေသာ ေပါ့ပ္မ်ားကိုၾကည့္၍၊ ၎တို႕၏ ရက္စက္ရုတ္မာေသာ ေပၚလစီမ်ား အားၾကည့္၍ အစၥလာမ္၌ Theocracy မရွိဟု မေျပာဆိုသင့္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ Theocracy ဆိုသည္မွာ မူရင္းအဓိပၸါယ္အရ ဖန္ဆင္းရွင္တစ္ပါးတည္း၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ကို ရည္ညႊန္းေပသည္။ အစၥလာမ္သာသနာ၌ Theocracy မရွိဟု ေျပာဆိုလိုက္လွ်င္ မည္ကဲ့သုိ႕ အဓိပၸါယ္ သက္ေရာက္သြား မည္နည္း။ အစၥလာမ္သာသနာေတာ္တြင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္မရွိဟူ၍ ေျပာဆုိ သကဲ့သုိ႕ ျဖစ္ေပေတာ့မည္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္တြင္ إن الحكم إلا لله ဟူ၍ အမိန္႕ရွိထားသည္ကို သတိခ်ပ္သင့္သည္။ ထို႕အျပင္ Theocracy အား နာမည္ပ်က္ေစခ့ဲေသာ အေၾကာင္းအရာ၊အခ်က္အလက္တုိ႕အား ေကာင္းစြာ နားလည္သင့္ေပသည္။ ရွရီအသ္တရားေတာ္ႏွင့္ အညီ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အား ေပါ့ပ္မ်ား၏ ရာထူးအလြဲသံုးစားျပဳကာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပံုႏွင့္ မႏႈိင္းယွဥ္သင့္။ ေလတိုက္ရာ ယိမ္းေသာႏြယ္တို႕မွာ အမွီယူ၍သာ အေပၚတက္ႏိုင္ၾကျပီး ေသးသိမ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ၾကီးေလေျဖာင့္ေလ ကၽြန္းပင္တုိ႕မွာ တစ္ကိုယ္တည္းရပ္တည္ကာ တန္ဖိုးရွိေနျမဲ ရွိေနသည္ကို ေကာင္းစြာနမူနာယူ သင့္ေပသည္။ ရွရီအသ္တရားေတာ္သည္ ေက်ာက္စာထြင္းထားေသာ စာသားမ်ား ကဲ့သုိ႕ျဖစ္ေပရာ လိုတိုးပိုေလွ်ာ့္ လံုးဝမျပဳႏိုင္ေပ။ စစ္မွန္ေသာ အစၥလာမ့္ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တို႕မွာ သာသနာပိုင္ မ်ားလည္း မဟုတ္ၾက။ တရားေတာ္၏ က်င့္ထံုးမ်ားအတုိင္းသာ အမိန္႕ပညတ္ခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္ၾကသည္။ တ၇ားေတာ္၌ ခြင့္ျပဳထားသည့္ အမႈ႕ကိစၥတုိ႕အား ခြင့္ျပဳထားသည့္ စည္းေဘာင္အတုိင္း၊ တားျမစ္ထားသည့္ အ၇ာတိုင္းအား တားျမစ္ပိတ္ပင္ထားေသာ ဥပေဒအတိုင္း ျပဌာန္းၾကသည္သာျဖစ္၏။
ထို႕ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ အဓိက ေျပာျပလိုသည္မွာ- သာသနာ့ပညာရွင္ အာလင္မ္မ်ားအား ခရစ္ယွာန္ဘာသာဝင္သာသနာပိုင္မ်ားက့ဲသို႕ မမွတ္ယူသင့္ေပ။ ထို႕အျပင္ Theocracy ဆိုသည္မွာလည္း အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႕၏ အေရာင္ဆိုးမႈ႕ေၾကာင့္ မူရင္းပ်က္ပ်ယ္ေနရေသာ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္တစ္ခုသဖြယ္ျဖစ္ေနရာ မူရင္းအဓိပၸါယ္အား မ်က္ကြယ္မျပဳသင့္ေပ။ ရွရီအသ္တရားေတာ္အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္မည္ျဖစ္ပါလွ်င္ Theocracy ဟု အမည္တပ္ျခင္းျဖင့္ မည္သည့္ဆိုးက်ိဳးမွ် ရွိလာႏိုင္မည္မဟုတ္။ နဗီတမန္ေတာ္တိုင္း သည္ ျမင့္ျမတ္ေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ အညီ မိမိတို႕ ၏ ေနာက္လိုက္သားမ်ားအား အုပ္ခ်ဳပ္ဥိးေဆာင္ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕၏ ေနာက္ဆံုး တမန္ေတာ္ၾကီး ျမတ္နဗီ (ဆြ) သည္လည္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္တစ္ပါးတည္း၏ ခ်မွတ္ျပဌာန္းေပး ထားေသာ ဥပေဒမ်ားအတုိင္း ကိုယ္တိုင္က်င့္ၾကံ၍ သင္ၾကားျပသေပးခဲ့သည္။ ထို႕ေနာက္ ခလီဖဟ္ၾကီးေလးပါးတို႕သည္လည္း ရွရီအသ္တရားေတာ္ႏွင့္အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ဤအတိုင္းပင္ အစၥလာမ့္သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္လံုး၌ စစ္မွန္ေသာ ရွရီအသ္လမ္းစဥ္အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ ေခတ္မ်ားစြာ ရွိခဲ့သည္။ ထိုေခတ္မ်ား၏ ဖြ႕ံျဖိဳးတိုးတက္ပံု၊ ျငိမ္းခ်မ္းပံုတို႕မွာ အႏႈိင္းမဲ့ စံနမူနာပင္ျဖစ္ခဲ့၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ရွရီအသ္တရားေတာ္ႏွင့္အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းမွာ- အေကာင္းဆံုးေသာ၊ ျပိဳင္စံရွားျဖစ္ေသာ နည္းစနစ္ တစ္ခုပင္ျဖစ္ေတာ့ေလသည္။
(ျမင့္ျမတ္ေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ မြတ္စ္လင္လူထု တစ္ရပ္လံုးအား စစ္မွန္ေသာ နားလည္ႏိုင္စြမ္း၊ မွန္ကန္တိက်ေသာ အေတြးအေခၚမ်ား ခ်ီးျမွင့္ေတာ္မူပါေစ။)
(အင္န္ရွာလာ) လာမည့္အပတ္တြင္ Theocracy အေၾကာင္းအား ဆက္လက္ေလ့လာၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။
ဘရွီးေလး
ေမျမိဳ႕
Post a Comment