بسم الله الرحمن الرحيم
အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ပိုင္းဆိုင္ရာ နည္းစနစ္တို႕တြင္ လက္ရွိ အေက်ာ္ၾကားဆံုး၊ နာမည္အရဆံုး နည္းစနစ္ အား ျပပါဆိုလွ်င္ ဒီမုိကေရစီ (ျပည္သူ႕အာဏာစနစ္) ကိုသာျပရပါလိမ့္မည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ယေန႕ေခတ္တြင္ ဒီမိုကေရစီဝါဒအား လက္မခံလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးေလာက၌ ကာဖရ္အဆင့္ ေရာက္ရသည္။ ဒီမိုကေရစီအား လက္ခံျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးေလာက၏ ကလီမဟ္ သိြဳင္ေယဗဟ္ ဖတ္ျခင္းျဖစ္ေန၏။ ဤမွ် ေက်ာ္ၾကားေနေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုနည္းစနစ္၊ အယူဝါဒတစ္ခုအား ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕ အေျခခံအားျဖင့္ သိထားသင့္ေပသည္။ သို႕မွသာ ဒီမိုကေရစီဝါဒီမ်ား ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္မႈ႕တြင္ အလွည့္စား မခံရမည္ျဖစ္သည္။ ထို႕အျပင္ အစၥလာမ္သာသနာတြင္ ဒီမိုကေရစီ ကူးစက္ပိုး စြဲကပ္ျခင္းမွ ကာကြယ္ႏိုင္မည္။ အစၥလာမ့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနည္းစနစ္အား ကၽြႏ္ုပ္တို႕ တန္ဖိုးထား၊ျမတ္ႏိုးလာၾကမည္။ အကယ္၍ ဘာသာျခားမ်ားႏွင့္ (အထူးသျဖင့္) အေနာက္တုိင္း ေဆးဆိုးပန္းရိုက္ခံထားရသူမ်ား အစၥလာမ့္ ရွရီအသ္အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အေပၚ ေစာဒကတက္လာခဲ့ေသာ္ ေကာင္းစြာ အေျဖေပးႏိုင္မည္။ သို႕သာမက ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕ အားလံုး၏ ႏွလံုးသားထဲတြင္ အစၥလာမ္သာသနာသည္ ျပည့္စံုေသာ သာသနာတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္ေက်ာက္တင္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။မည္သုိ႕ပင္ျဖစ္ေစ ဒီမိုကေရစီအား လက္မခံလွ်င္ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕အား အရူးသတ္မွတ္ အေျပာဆိုခံ ရမည္မွာ ေသခ်ာသည္ထက္ ေသခ်ာ၏။ သို႕ေသာ္ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕သည္ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကရာ အစၥလာမ့္ခ်စ္စိတ္၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ ရွင္သန္ထက္ျမက္ေနေနရမည္။ မည္သို႕ေသာ အယူဝါဒျဖစ္ပါေစ အစၥလာမ္ႏွင့္ ဆန္႕က်င္လာပါက လက္မခံသင့္။
သမိုင္းအား အနည္းငယ္ေလ့လာဖူးသူတိုင္း သိၾကမည္ျဖစ္သည္။ နယ္ခ်ဲံကိုလိုနီတို႕ ကမာၻတခြင္ လွည့္လည္သိမ္းပိုက္ေနေသာအခ်ိန္၌ အသိမ္းပိုက္ခံ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ ရွင္သန္ ထက္ျမက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားစြာ ေပၚထြက္လာ ခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ့တို႕၏ အေတြးအေခၚ၊ ယဥ္ေက်းမႈ႕တို႕အား ဆန္႕က်င္ခဲ့သူ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္မ်ား ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ ၎တို႕၏ က်ိဳးပမ္းမႈ႕ႏွင့္ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ရွိပံုတို႕အား သမိုင္းဖတ္ရႈ႕သူတိုင္း မခ်ီးမြမ္းပဲ မေနႏိုင္ျဖစ္ ရ၏။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကုတ္အက်ၤ ီႏွင့္ ေဘာင္းဘီရွည္ ဝတ္ဆင္ျခင္းအား တိုက္ပံုႏွင့္ပုဆိုး ဆင္ျမန္းျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဘြတ္ဖိနပ္စီးျခင္းအား ခံုဖိနပ္စီးျဖင့္လည္းေကာင္း စသည္ျဖင့္ ေသးငယ္ေသာ မေျပာပေလာက္ေသာ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ႕မွစ၍ အေတြးအေခၚ၊ ဘာသာစကား၊ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ပံုဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥး္စည္းကမ္း၊ ဘာသာေရးအယူဝါဒမ်ားအထိ နယ္ခ်ဲ႕တို႕အား ဆန္႕က်င္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႕ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ရွိၾကသူမ်ားအား ယေန႕တိုင္ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕ မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ေပသည္။ ကာဖရ္ႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ တရုတ္၊ျပင္သစ္ အစရွိသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ယေန႕တိုင္ အဂၤလိပ္စာေပအား လႊမ္းမိုးခြင့္မေပးပဲ မိမိတို႕၏ စာေပအား တျမတ္တႏိုးျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ႕ ျပဳေနၾကသည္။ ထို႕အတူ ႏိုင္ငံမ်ားစြာတြင္ အျခားသူမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈ႕၊အေတြးအေခၚ မျပန္႕ပြားေရး၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ ရွင္သန္ထက္ျမက္ေရး စသည္တို႕အား အထူးဂရုျပဳ၍ က႑အသီးသီး၊ ဌာနမ်ိဳးစံုျဖင့္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားသည္လည္း ဘာသာေရး ထိပါးေစႏိင္ေသာ အယူဝါဒ၊ ယဥ္ေက်းမႈ႕တို႕အား ဆန္႕က်င္ကာ အစၥလာမ့္ ယဥ္ေက်းမႈ႕၊ လူေနမႈ႕စနစ္၊ အစၥလာမ့္အေတြးအေခၚ၊ အယူဝါဒတုိ႕အား ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သင့္ေပသည္။ ထိုသိို႕ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရ်ာက္ျခင္းျဖင့္ အစၥလာမ့္ဂုဏ္ရည္ အဓြန္႕ရွည္ေစမည္ျဖစ္သကဲ့သို႕ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕အားလံုးသည္လည္း ပ်က္စီးမႈ႕အေပါင္းမွ ေဝးကြာႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
(ျမင့္ျမတ္ေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕အားလံုး၌ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ ရွင္သန္ ထက္ျမက္ေစေတာ္မူပါ။ ထို႕အျပင္ ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္သူမ်ား၏ လွည့္ကြက္အမ်ိဳးမ်ိးအား သိျမင္ နားလည္ျပီး ေရွာင္ကြင္းႏိုင္စြမ္း ခ်ီးျမင့္ေပးသနားေတာ္မူပါေစ။ အစၥလာမ္ သာသနာအား အဖက္ဖက္မွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျပီး မြတ္စ္လင္မ္တမ်ိဳးသားလံုးအား အေတြးအေခၚ ျခစားျခင္းမွ ကာကြယ္ေတာ္မူပါ။)
ဒီမိုကေရစီအေၾကာင္း စတင္ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႕.....။
ဦးစြာ ပထမ ဒီမိုကေရစီအား ေလ့လာၾကမည့္ ပံုစံကုိ အက်ဥ္းခ်ံဳး တင္ျပလိုက္ပါသည္။
၁။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ဘာလဲ။
၂။ ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ေပၚလာရသည့္ အေျခခံ အေတြးအေခၚမ်ား။
၃။ ဒီမိုကေရစီ ေရပန္းစားလာပံု။
၄။ ဒီမိုကေရစီဝါဒ၏ ေရးၾကီးေသာက႑မ်ား။
၅။ ဒီမိုကေရစီ၏ ပံုစံမ်ား။
၆။ သံုးသပ္ခ်က္မ်ား။
ထို႕ေနာက္ အစၥလာမ့္ အုပ္ခ်ဳပ္ပံု နည္းစနစ္အား ေလ့လာၾကမည္ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ဘေလာ့ဂ္တြင္ စီရသ္၊ ပညာေပးပံုျပင္မ်ား၊ သေဆာင္ဝုဖ္ အစရွိသည့္ က႑မ်ားတြင္ ျဖည့္စည္းေပးပါ ရန္ ေမတၱာရပ္ခံ ေတာင္းဆိုမႈ႕မ်ားလာေသာေၾကာင့္ ဤက႑ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ အနည္းငယ္ဆိုင္းငံ့ ထားမည္ ျဖစ္ပါသည္။
၁။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ဘာလဲ။
ဒီမိုကေရစီဆိုသည္မွာ Demo ႏွင့္ Cracy ဟူေသာ ဂရိစကားလံုးႏွစ္လံုး ေပါင္းစီးထားသည့္ အဂၤလိပ္အသံုးအႏႈံးတစ္ခုျဖစ္၏။ ဂရိစာေပတြင္ Demo ဆိုသည္မွာ ျပည္သူလူထု ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရျပီး Cracy ဆိုသည္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္၊ အခြင့္အာဏာဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီအား ျမန္မာဘာသာျဖင့္ ျပည္သူ႕အာဏာစနစ္ ဟူ၍ ေရးသားေျပာဆိုၾကေပသည္။ သို႕ေသာ္ Democracy ၏ ျပည့္စံုေသာ ဖြင့္ဆိုခ်က္အား တင္ျပပါဟု ေျပာဆိုလာလွ်င္ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားစြာကို တင္ျပရေပမည္။ ႏိုင္ငံေရးပညာ့ရွင္မ်ား၏ ဖြင့္ဆိုခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနျပီး ဖြင့္ဆိုခ်က္တို႕သည္ ညွိမရေအာင္ ကြဲျပားေနသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအား မတင္ျပေတာ့ပဲ အေျခခံသေဘာတရားအား တင္ျပလုိက္ပါသည္။ ထိုဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအား ျခံဳငံုၾကည့္လွ်င္ ျပည္သူလူထုအား အေရးေပးျခင္း ၊ ျပည္သူ႕ဆႏၵအား ထိပ္တန္းတင္ျခင္းကို ေတြ႕ျမင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ၏ အေျခခံအယူဝါဒသည္ ယေန႕မွ ေပါက္ဖြားလာသည္ မဟုတ္ပဲ ေရွးယခင္ေခတ္မ်ားစြာ ကတည္းက ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိႏိုင္ေပသည္။
ေလတိုက္တိုင္းမယိမ္းရ အပိုင္း(၁) တြင္ ပေလတို ေရးသားခဲ့ေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္ရွိေၾကာင္း ထိုစာအုပ္သည္ Republic အမည္ျဖင့္ ေက်ာ္ၾကားေၾကာင္း ဖတ္ရႈ႕ျပီး ျဖစ္ေပမည္။ သို႕ေသာ္ ထိုေခတ္ကာလရွိ ျပည္သူလူထုဆႏၵအား ဦးစားေပးမႈ႕မွာ ယေန႕ေခတ္ ဒီမိုကေရစီဝါဒကဲ့သို႕ မဟုတ္ေပ။ ဦးစားေပးမႈ႕ ရွိေသာ္လည္း အတိုင္းအတာတစ္ခုထိသာ ရွိခဲ့သည္။ ထို႕အျပင္ ထိုေခတ္ကာလရွိ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ နယ္ပယ္မွာလည္း ယေန႕ကဲ့သို႕ မက်ယ္ျပန္႕ေပ။ ျမိဳ႕တိုင္း၊ ျမိဳ႕တိုင္းတြင္ သီးသန္႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕စနစ္ ရွိခဲ့သည္။ လူဦးေရ တစ္ေသာင္းခန္႕ ရွိပါက ျမိဳ႕အျဖစ္ သတ္မွတ္ေလ့ရွိၾကျပီး ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕စနစ္ျဖင့္ သီးသန္႕စီ ရွိေနခဲ့ၾကသည္။ ထိုေခတ္ကာလတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူဘုရင္သည္ အခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႕ေသာ စီရင္ခ်က္မ်ား၊ အမိန္႕ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ားတြင္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအား တိုင္ပင္ေလ့ရွိသည္။ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား အနက္မွ ေထာက္ခံသူမ်ား၊ ကန္႕ကြက္သူမ်ား အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးမႈ႕မ်ား ျပဳလုပ္ၾကျပီးေနာက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခုအား ခ်ၾကသည္။ သို႕ေသာ္ မည္က့ဲသို႕ေသာ ကိစၥမ်ားတြင္ ျပည္သူ႕ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္ရမည္၊ မည္ကဲ့သို႕ေသာ ကိစၥမ်ားတြင္ ထုတ္ေဖာ္ရန္မလိုဟူ၍ မရွိခဲ့ေပ။ ဘုရင္သည္ မိမိအေတြးအေခၚ၊ မိမိ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖင့္သာ ျပည္သူမ်ား၏ ဆႏၵမဲအား ေတာင္းခံေလ့ရွိသည္။
မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ လူဦးေရ တျဖည္းျဖည္း တိုးပြားလာသည္ႏွင့္ အမွ် တိုင္ပင္ခံအဖြဲ႕အစည္းမ်ားဖြဲ႕ျခင္း၊ အၾကံေပးအရာရွိအမတ္မ်ား ခန္႕အပ္ျခင္း စသည္တုိ႕ ျပဳလုပ္လာရသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူဦးေရမ်ားျပားေသာ ႏိုင္ငံ(ျမိဳ႕) တစ္ခုရွိ ျပည္သူလူထုအားလံုးအား စုစည္းျခင္းသည္ မျဖစ္ႏိုင္။ ဤသို႕ျဖင့္ ျပည္သူလူထုဆႏၵမဲ ေတာင္းခံျခင္းမွာ တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္လာျပီး သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕မ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ထို႕ေနာက္ ၁၈ရာစုအစတြင္ ျပည္သူ႕အာဏာစနစ္ တဖန္ေခတ္စား လာခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ ေရွးယခင္ေခတ္မ်ားကဲ့သို႕ မဟုတ္ပဲ က်စ္လစ္ပီျပင္ေသာ အသြင္ေဆာင္ခဲ့ျပီး Liberal Democracy ဟု ေျပာငး္လဲေခၚေဝၚလာခဲ့ၾကသည္။ ဤသည္ ဒီမိုကေရစီ၏ အစပင္ျဖစ္ေတာ့ေပသည္။
ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ေပၚလာရသည့္ အေျခခံ အေတြးအေခၚမ်ား။
ခ်က္ေက်ာင္းေတာ္ဝါဒ လႊမ္းမိုးခ်ိန္တြင္ ျပည္သူလူထုသည္ မည္သည့္ႏိုင္ငံေရးမွ လုပ္ခြင့္မရွိေၾကာင္း၊ ခ်က္ေက်ာ္ငးေတာ္ရွိ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ေျပာဆိုသမွ်အား လိုက္နာ၊ နာခံေနရေၾကာင္း ေလတိုက္တိုင္းမယိမ္းရ။ အပိုင္း(၂) တြင္ ဖတ္ရႈ႕ျပီး ျဖစ္ေပမည္။ ထိုသို႕ ျပည္သူလူထု အတြက္ ေရြးခ်ယ္ရန္ အျခားလမ္းမရွိေသာကာလ၌ စပိန္ႏွင့္ အျခားေသာႏိုင္ငံမ်ားမွ ပညာရပ္သစ္မ်ား၊ အေတြးအေခၚသစ္မ်ား၊ နည္းပညာသစ္မ်ား စတင္ဝင္ေရာက္လာခဲ့ရာ ျပည္သူလူထုမွာ ကိုယ္ပိုင္ေတြးေခၚ စဥ္းစားသံုးသပ္ႏိုင္ေသာ ဘဝတစ္ခုအား ပိုင္ဆိုင္လာေတာ့ေလသည္။ တဖက္တြင္ ခ်က္စ္ေက်ာင္းေတာ္၏ ရက္စက္ေသာ ျပစ္ဒဏ္မ်ား၊ အရွင္လတ္လတ္မီးရႈိ႕သတ္ျဖတ္မႈ႕မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ရင္ဆုိင္၍ လြတ္လပ္ေသာ ဘဝတစ္ခုပို္င္ဆိုင္ရန္ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုသုိ႕ ဒုကၡခံတို္က္ပြဲဝင္သူမ်ား တျဖည္းျဖည္း မ်ားျပားလာကာ ခ်က္စ္ေက်ာင္းေတာ္ႏွင့္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တို႕အား မုန္းတီးျခင္း မွာလည္း ျပည္သူလူထုအတြင္း ပ်ံ႕ႏွံ႕လာေတာ့ေလသည္။
လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲဝင္ခဲ့ေသာ ေခါင္းေဆာင္ၾကိးမ်ား၊ လြတ္လပ္ေရးဖခင္ၾကီးမ်ားဟု ေခၚေဝၚတင္စား ခံရေသာ ပုဂၢိဳလ္ၾကီး သံုးဦးရွိခဲ့သည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္ၾကီးသံုးဦးမွာ ျပည္သူလူထုအတြင္း လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚျခင္း၏ မ်ိဳးေစ့ကို ခ်ေပးခဲ့ၾကသူမ်ားပင္ျဖစ္၏။ ၎တုိ႕၏ အမည္မ်ားမွာ-
၁။ Voltaire
၂။ Montesquieu
၃။ Rousseau
ထိုပုဂၢိဳလ္သံုးဦးလံုးမွာ ျပင္သစ္ျပည္ဖြားမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ Voltaire သည္ ၁၇ရာစုေႏွာင္းပိုင္း တြင္ ေမြးဖြားလာခဲ့သူျဖစ္ျပီး၊ ၁၈ရာစု၌ ကြယ္လြန္အနိစၥေရာက္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ ၎သည္ အေတြးအေခၚ ပညာရပ္မ်ား၊ သိပၸံႏွင့္ အတတ္ပညာမ်ားတြင္ စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာကို ေ၇းသားခဲ့သူ တစ္ဦးျဖစ္ျပီး ၎ေရးသားခဲ့ေသာ စာမူမ်ားအား အတြဲ၉၀ပါ စာအုပ္တစ္အုပ္အသြင္ျဖင့္ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ၎သည္ ထိုေခတ္ရွိ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ မတူပဲ ထူးးဆန္းစြာ ေၾကြးေက်ာ္မႈ႕ျပဳခဲ့သည္။ "ေကာင္းကင္က်က်မ္းမ်ားသည္ မူရင္းအဓိပၸါယ္ ပ်က္ျပားေနျပီး လူတို႕၏ ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္မႈ႕မ်ားႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေနသည္။ အမွန္စင္စစ္ လူသားတုိ႕သည္ တစ္ခုတည္းေသာ ဘာသာတရားကိုသာလွ်င္ လိုက္နာကိုင္းရိႈင္းသင့္သည္။" ထိုဘာသာတရားအား အဂၤလိပ္စာေပတြင္ Natural Religion ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ၎၏ အေျပာင္ေျမာက္ဆံုးေသာ လူအမ်ားလက္ခံေသာ အေတြးေခၚတစ္ခုမွာ- ဘာသာတရားသည္ လူသား၏ ကိုယ္ပိုင္အခြင့္အေရးတစ္ခုျဖစ္သည္။ ေမြးဖြားလာျပီးေနာက္ ရုပ္တုကိုးကြယ္သည္ျဖစ္ေစ၊ ခရစ္ယွာန္ ဘာသာကို သက္ဝင္ယံုၾကည္သည္ျဖစ္ေစ၊ ယဟူဒီဘာသာအတိုင္း ဘဝေမြးျမဴသည္ျဖစ္ေစ၊ မည္သည့္ ဘာသာကိုမွွ လက္မခံသည္ျဖစ္ေစ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခြင့္အား ရယူေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ အျခားသူမ်ား အေနႏွင့္ လံုးဝ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ခြင့္ မရွိေပ။ ထိုသို႕လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ျခင္းအား ခ်က္စ္ေက်ာင္းေတာ္သည္လည္း ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မျပဳသင့္။ အာဏာပိုင္မ်ားသည္လည္း ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ႕မျပဳသင့္ေပ။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕အာဏာႏွင့္ ဘာသာတရားကိုင္းရိႈင္းမႈ႕မွာ မည္သုိ႕မွ မပတ္သက္ေပ။ လူသားတိုင္းသည္ ႏွစ္သက္ရာကို ကိုးကြယ္ခြင့္ရွိျပိး အျခားသူမ်ားအေနႏွင့္ တစ္ပါးသူ၏ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင့္အား ပိတ္ပင္တားျမစ္ျခင္း မျပဳသင့္ေပ။
ထိုအေတြးအေခၚမွာ ယေန႕တိုင္ အေနာက္တိုင္း၌ ေရပန္းစားလွ်က္ရွိေနသည္။ လူသားတိုင္းတြင္ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ရွိျပီး မိမိစိတ္ႏွစ္သက္ရာအား ကိုးကြယ္ခြင့္ရွိသည္။ သက္ဝင္ယံုၾကည္ရာ ဘာသာတရားကြဲျပားမႈ႕ေၾကာင့္ မွန္သည္၊ မွားသည္ သတ္မွတ္ရန္အတြက္ စကားႏွင့္စကား အျပိဳင္ေျပာဆုိျခင္းမွာ အက်ိဳးမဲ့ အခ်ိန္ျဖဳန္းတီးျခငး္ျဖစ္သည္ဟု လည္းေကာင္း၊ လူတစ္ေယာက္အား မိမိသက္ဝင္ယံုၾကည္ရာကို လက္ခံလာရန္အတြက္ စကားအေျခအတင္ေျပာဆိုျခင္းမျပဳသင့္ပါဟု လည္းေကာင္း မွတ္ယူထားၾကသည္။ သို႕သာမက လူတစ္ေယာက္သည္ မိမိႏွင့္ မတူေသာ ဘာသာတစ္ခုအား သက္ဝင္ယံုၾကည္ေနလွ်င္ ထိုသူ၏ဘာသာတရားအား ရီုေသရမည္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုဘာသာတရားသည္ လူတစ္ေယာက္အား စိတ္တည္ျငိမ္၊ေအးခ်မ္းမႈ႕ ကို ေပးထားသည္။
ဤသို႕ျဖင့္ ထုိအေတြးအေခၚမွာ လူအမ်ားလက္ခံလာျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ဘာသာေရး သီးသန္႕စီျဖစ္သြားခဲ့၏။ တနည္းအားျဖင့္ Voltaire ၏ အေတြးအေခၚမွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ႕ေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႕သည္ ေရတိမ္၌ နစ္ေနခဲ့ၾကရသည္။ အကယ္၍ ကၽြႏ္ုပ္တို႕သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ဘာသာေရးအား သီးသန္႕စီျပဳခဲ့ၾကမည္၊ ဘာသာတရား ကိုင္းရႈိင္းျခင္းအား လူသား၏ လြတ္လပ္စြာလုပ္ပိုင္ခြင့္တစ္ခုဟူ၍ သတ္မွတ္ကာ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မျပဳပဲေနၾကမည္ဆိုပါက ထိုဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ႕ေပါငး္စံုမွ က္ငးလြတ္ၾကမည္ျဖစ္သည္။ တုိင္းျပည္ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ရာတြင္လည္း အေထာက္အကူျပဳမည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕သည္ ခ်က္စ္ေက်ာင္းေတာ္ ဝါဒအား ဆန္႕က်င္ကာ ဘာသာေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအား သီးသန္႕စီျပဳၾကရမည္။ ဤသည္ Voltire၏ အေတြးအေခၚျဖင့္ ဒီမိုကေရ အစပ်ိဳးလာပံုျဖစ္ေပသည္။
ဒုတိယ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေသာ Montesquieu ဆိုသည္မွာ Spirit Of Law အမည္ရ ဥပေဒက်မ္းအား ေရးသားခဲ့သူျဖစ္သည္။ ထိုစာအုပ္တြင္ စာမ်က္ႏ်ာေပါင္း ေလးရာခန္႕သာပါရွိ၏။ သို႕ေသာ္ က်မ္းျပဳစုခဲ့သူသည္ ထုိစာအုပ္ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ "ကၽြႏ္ုပ္သည္ ဤက်မ္းအား ေရးသားျပိးေနာက္ တသက္လံုးအနားယူခ်င္ေလာက္ေအာင္ ပင္ပန္းသြားခဲ့သည္။" ဟူ၍ ေျပာဆိုခဲ့သည္။ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ေသာ ၎၏ အေတြးအေခၚတစ္ခုမွာ Separation Of Power ပင္ျဖစ္သည္။ ဆိုလုိသည္မွာ- လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာအား တစ္ဦးတည္း ခ်ဳပ္ကိုင္မထားပဲ လူအမ်ားအား လုပ္ပိုင္ခြင့္ခြဲေဝေပးျခင္းျဖစ္သည္။ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္တြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာသည္ ဘုရင္တစ္ဦးတည္း၌သာ ရွိခဲ့သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုသည္ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခံဘဝတြင္ က်ေရာက္ကာ ရက္စက္၊ညွင္းပမ္းမႈ႕မ်ားစြာကို ခံခဲ့ၾကရသည္။ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ျခင္းမရွိပဲ ဆိုးယုတ္ က်ရႈံးျခင္းအား ရင္ဆိုင္ခဲ့ရေလသည္။ အေၾကာင္းမွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာသည္ လူတစ္ဥိး သို႕မဟုတ္ ဌာနတစ္ခုတြင္သာ ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ Montesquieuသည္ ဥိးစြာပထမ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ႕ပိုင္းဆိုင္ရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားအား သ့ုးပိုင္းခြဲ၍ တင္ျပခဲ့သည္။
၁။ ဥပေဒ ျပဌာန္းျခင္းဆိုင္ရာ အခြင့္အာဏာ။
၂။ ဥပေဒႏွင့္အညီ အေကာင္ထည္ေဖာ္ စီမံေဆာင္ရြက္ေစျခင္းဆိုင္ရာ အခြင့္အာဏာ။
၃။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႕က်င္၍ အလုပ္တစ္ခုအား လုပ္သည္။ သို႕မဟုတ္ ဥပေဒႏွင့္ ျငိစြန္းသည္၊ မညီစြန္းသည္ႏ်င့္ ပတ္သတ္၍ ဆံုးျဖတ္ခြင့္အာဏာ။
ထိုအာဏာသံုးခုသည္ လူတစ္ေယာက္ သို႕မဟုတ္ ဌာနတစ္ခုတည္းတြင္ မရွိသင့္။ ဌာနသ့ုးခုတြင္ရွီျပီး သက္ဆိုင္ရာဌာနတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အျပည့္အဝ ရွိေနသင့္သည္။ ထို႕အျပင္ ဌာနတစ္ခုသည္ အျခားဌာန၏ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ ကိစၥမ်ား၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာအား ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မျပဳလုပ္သင့္ေပ။ ဤသို႕ျဖင့္ အာဏာသံုးခုသည္ သီးသန္႕စီျဖစ္သြားကာ ပထမအာဏာရရွိေသာ ဌာန၊ အဖြဲ႕အစည္းအား Legislature (ဥပေဒပိုင္ခြင့္ အာဏာရွိေသာ လူစု)ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ထိုအာဏာအား ပါလီမန္ သို႕မဟုတ္ အစမ္ဘလီက ရရွိသည္။ ဒုတိယအာဏာရရွီေသာ အဖြဲ႕အစည္းအား Executive (ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ရန္ အခြင့္အာဏာရွိေသာအဖြဲ႕) ဟူ၍ ေခၚေဝၚၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္တြင္ ထိုအာဏာအား President သို႕မဟုတ္ Prime Minister ကရရွိသည္။ တတိယအာဏာအား ရရွိေသာ အဖြဲ႕အစည္းအား Judiciary (တရားသူၾကီးစု) ဟူ၍ေခၚေဝၚၾကျပီး ႏိုင္ငံအဝန္း တရားရံုးမ်ားအျဖစ္ ပ်ံ႕ႏွံ႕လ်က္ရွိသည္။
Montesquieu၏ ဆိုလုိရင္းမွာ ထိုအာဏာသံုးခုသည္ အတိတ္ေခတ္တြင္ တစ္ေယာက္တည္း၌ ရွိေနခဲ့သည္။ ဥပေဒျပဌာန္းသူ၊ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေစသူ၊ စီရင္ခ်က္ခ်မွတ္သူ သံုးဥိးလံုးမွာ တစ္ေယာက္တည္းျဖစ္ေန၏။ လူသတ္သမား၊ သက္ေသႏွင့္ စီရင္ခ်မည့္ တရားသူၾကီးမွာ တစ္ဦးတည္းျဖစ္ေနပါက မည္သူ႕အား အကူအညီေတာင္းရမည္နည္း။ အကယ္၍ တဦးစီ ျဖစ္ခဲ့ပါမူ လူသတ္သမားအား တိုင္ၾကားအေရးယူႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕အတူ ႏိုင္ငံတစ္ႏို္ငငံတြင္ ဥပေဒျပဌာန္းသူ၊ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေစသူ၊ စီရင္ခ်က္ခ်သူတို႕မွာ တစ္ဦးတည္းျဖစ္ေနျပီး ညွင္းပမ္းႏွိပ္စက္မႈ႕ျပဳေနလွ်င္ မည္သူ႕အား အကူအညီေတာင္းခံႏိုင္မည္နည္း။ ထို႕ေၾကာင့္ ေဖာ္ျပပါ အာဏာသံုးခုအား ဌာနသံုးခုမွ အသီးသီးခြဲေဝ တာဝန္ထမ္းေဆာင္သင့္ေပသည္။ ဤအေတြးအေခၚမွာလည္း ဒီမိုကေ၇စီ ျဖစ္ေပၚလာ ရေသာ အေၾကာင္းခံတစ္ခုပင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
တတိယ ပုဂၢိဳလ္မွာ Social Contract အခန္းက႑တြင္ မပါမျဖစ္ အေရးပါေသာ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္တစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ ျပင္သစ္ျပည္၏ ႏိုင္ငံေရး ပါရဂူေက်ာ္သံုးဦးအနက္မွ တစ္ဦး လည္းျဖစ္သည္။ Social Contract ဝါဒအား အက်ဥ္းခ်ံဳးတင္ျပရေသာ္ လူသားသည္ ကမာၻေျမေပၚသုိ႕ စတင္ေရာက္ရွီလာေသာအခါ မိမိအတြက္ အက်ိဳးရွိေသာ ကိစၥတိုင္းအား လြတ္လပ္စြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ သည္။ ဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊စည္းကမ္းႏွင့္ တားျမစ္ပိတ္ပင္မႈ႕ တစ္စံုတစ္ရာ မရွိခဲ့ေပ။ အစိုးရ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူဟူ၍လည္း မရွိခဲ့။ သို႕ေသာ္ လူတစ္ဦး၏ ပန္းတိုင္ႏွင့္ အျခားတစ္ဦး၏ ပန္းတိုင္မွာ မတူညီႏိုင္ေသာေၾကာင့္ တစ္ဦး၏ လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ အျခားတစ္ဦးမွာ ဆံုးရႈံးမႈ႕မ်ား ၾကံဳလာရတတ္သည္။ မိမိရည္ရြယ္ခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ တပါးသူအား နစ္နာဆံုးရႈံးေစမႈ႕မ်ား ျဖစ္ေပၚ လာေသာေၾကာင့္ အခ်င္းခ်င္း အေျခအတင္ စကားမ်ား၊ ရန္ျဖစ္ၾကရျပီး ရႈပ္ေထြးလွေသာ ျပႆနာ မ်ားစြာကို ရင္ဆိုင္ၾကရ၏။ ထို႕ေၾကာင့္ လူသားတို႕သည္ စုေဝး၍ ကတိကဝတ္ တစ္ခုျပဳခဲ့ၾကသည္။ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အားလံုးသည္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးအား ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ၾကမည္။ ထိုေခါင္းေဆာင္သည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အားလံုး၏ ေကာင္းေသာအက်ိဳးအား ေရွ႕ဝယ္ထားစဥ္းစားကာ အမိန္႕ေပးအံ့။ ထိုအမိန္႕အတိုင္း ကၽြႏ္ုပ္တို႕ လုိက္နာပါက ျပႆနာေပါင္းစံုမွ ကင္းေဝးၾကျပီး ကၽြႏ္ုပ္တို႕အားလံုး မိမိအတြက္ အက်ိဳးရွိေစမည့္ အရာအား ျပည့္ဝစြာရယူႏိုင္ၾကမည္။ ထိုသို႕ စုေပါင္းကတိကဝတ္ျပဳျခင္းအား Social Contract ဟုေခၚဆိုၾကသည္။
သုိ႕ေသာ္ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းသည္မွာ ထို Social Contract အား ဖြင့္ဆို ေျပာၾကားၾကပံုမွာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ဆန္႕က်င္ဖက္ျဖစ္ေန၏။ ျပင္သစ္ျပည္၏ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ႏိုင္ငံေရးပါရဂူၾကီး သံုးဦးအနက္ Thomas Hobbes ႏွင့္ Lock တို႕ဖြင့္ဆိုသည္မွာ- လူသားတို႕သည္ မိမိအက်ိဳး ျဖစ္ထြန္းေ၇းအတြက္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာအား အုပ္ခ်ဳပ္သူထံသို႕ လႊဲေျပာင္းေပးအပ္ထားရာ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအေနႏွင့္ ထိုပါဝါအား အျပည့္အဝ သ့ုးစြဲခြင့္ရွိသည္။ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ားအေနႏွင့္ လုိက္နာေဆာင္ရြက္ျခင္းမွအပ အျခားလမ္းမရွိသင့္ေပ။ တနည္းအားျဖင့္ အၾကြင္းမဲ့အာဏာပိုင္စနစ္ ျဖစ္သင့္သည္ဟုသာ ဖြင့္ဆိုၾကသည္။ သို႕ေသာ္ တတိယပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ၾကီးျဖစ္ေသာ Rousseau၏ ဖြင့္ဆိုပံုမွာ အထက္ေဖာ္ျပပါ ဖြင့္ဆိုပံုႏွင့္ ဆန္႕က်င္ဖက္ျဖစ္သည္။ Rousseau၏ အျမင္မွာကား အုပ္ခ်ဳပ္သူဟူ၍ ျဖစ္ေပၚလာရသည္မွာ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ား၏ တင္ေျမွာက္ျခင္းေၾကာင့္သာ ျဖစ္သည္။ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ားသာလွ်င္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာအား ေပးအပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားသည္ လက္ေအာက္ ငယ္သားမ်ား အက်ိဳးကိုသာ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သင့္ျပီး ၎တို႕ ေက်နပ္ႏွစ္သက္ေသာ ပံုစံျဖင့္သာ အုပ္ခ်ဳပ္သင့္သည္။ အကယ္၍ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ား ေက်နပ္ႏွစ္သက္ေသာ ပံုစံကို မက်င့္သံုးပဲ စိတ္ၾကိဳက္အုပ္ခ်ဳပ္မည္၊ အၾကြင္းမဲ့အာဏာစနစ္အား က်င့္သံုးမည္ဆိုပါက စုေပါင္းျပဳခဲ့ၾကေသာ ကတိအား ခ်ိဳးေဖာက္ရာေရာက္ေပမည္။ သို႕ျဖစ္ပါက လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ားသည္ ၎အား ရာထူးမွ ျဖဳတ္ခ်ခြင့္ ရွိျပီး မိမိတို႕ႏွစ္သက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူအား ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ခြင့္ ရွိေပသည္။ အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ Rousseau၏ အျမင္မွာ ၁။ လက္ေအာက္ငယ္သားတုိ႕သည္ အျပည့္အဝ လြတ္လပ္ခြင့္ရွိသည္။ ၂။ မႏွစ္သက္သူအား ရာထူးမွ ျဖဳတ္ျခင္း၊ ႏွစ္သက္သူအား ရာထူးခန္႕အပ္ျခင္းသည္ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ား၏ လက္ဝယ္၌သာ ရွိရမည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ အေတြးအေခၚမ်ားသည္ ေတြးေခၚယူဆပံုအားျဖင့္ အေျခခံမတူေသာ္လည္း ရလဒ္မွာ ဒီမိုကေရစီအား အေျခခံအုတ္ျမစ္ခ်ေပးလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဤသုိ႕ျဖင့္ ထိုအေတြးအေခၚမ်ားအား အေျခခံ၍ ေနာင္တခ်ိန္တြင္ ဒီမိုကေရစီဟူ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုနည္းစနစ္အသစ္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာရေတာ့ေပသည္။
ဒီအပတ္ အခ်ိန္မွီ ပို႕စ္မတင္ႏိုင္တဲ့အတြက္ စာဖတ္သူမ်ားအား Sorry ေျပာၾကားရင္း ေလတိုက္တိုင္းမယိမ္းရ အပိုင္း(၃)အား ရပ္နားလိုက္ရပါသည္။
(အင္န္ရွာအလႅာဟ္ စြမၼ အင္န္ရွာအလႅာဟ္) ေဖာ္ျပေပးခဲ့ေသာ ေခါင္းစဥ္မ်ားအတိုင္း လာမည့္အပတ္တြင္ ဆက္လက္တင္ျပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ အထူးအခ်ိန္ေပးလိုေသာ္လည္း မရွိမဲ့ရွိမဲ့အခ်ိန္ေလးကို အျခားေနရာတစ္ခုမွာ ေပးထားရလုိ႕ပါ။ နားလည္ေပးရင္း ခြင့္လႊတ္ၾကပါရန္။
ေလးစားစြာျဖင့္။
ဘရွီးေလး
ေမျမိဳ႕
ဘရွီးေလး
ေမျမိဳ႕
Post a Comment